Mikrochips skal styre indkøbene

Slut med sure miner ved kasselinjerne i supermarkederne. Om få år vil små chips på varerne gøre det muligt at scanne indkøbskurven og trække beløbet direkte fra kundens konto.

I dag sidder der små RFID-chips på DVD-film og spiritus. Indenfor de næste ti år vil de små chips komme til at sidde på alle varerne i supermarkedet. Det forudser it-guru og direktør for Inovation Lab, Preben Mejer.

»Prisen er på få år faldet fra 40 kroner til to kroner i dag, og om seks-syv år vil de koste nogle få ører,« siger han til JyllandsPosten. De små elektroniske sladrehanke vil kunne gøre personalet ved kasselinjerne arbejdsløse. Hvis de indføres på alle varerne, bliver det muligt, at scanne indkøbskurven ved supermarkedet udgang, og trække betalingen automatisk på bankkontoen.

Hos Dansk Supermarked ser de positivt på RFID-chips.

»Vi er interesseret i teknologien, fordi det vil kunne effektivisere driften og dermed give kunden billigere varer,« siger informationschef Poul Guldborg til avisen.

Også Dansk Handel & Service har fået øje på fordelene såsom tyverisikring, logostik samt målrettet markedsføring.

Hos Forbrugerrådet er man mere tilbageholdene. Her mener man, at der også er en del ulemper, der skal tages højde for.

»Vi er bestemt ikke afvisende over for indførelsen af RFID. Det kan give nye muligheder for produktinformation og smarte nye varer og services til forbrugerne. Men vi skal være opmærksomme på, at det samtidig åbner for en øget registrering af kunderne, som kan bruges til målrettet markedsføring,« siger Anette Høyrup til JyllandsPosten.

RFID-chips:
RFID står for RadioFrekvens Identifikation.
De er ned til en kvadratmillimeter store, og der vil om få år komme til at sidde én på hver vare i supermarkedet.
De kan gøre personalet ved kasselinjerne overflødige, da betaling kan ske automatisk. Samtidig giver de supermarkedet mulighed for at overvåge hver enkelt forbrugers indkøb.

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S