Mange virksomheder har ikke noget overblik over, hvad deres IT-løsning koster dem i alt, og hvilken betydning løsningen har for indtjeningen. Det skyldes, at IT ikke anses for at være et vigtigt strategisk værktøj. Det fremgår af en ny europæisk undersøgelse, som printerfirmaet Lexmark har foretaget.
Den viser samtidig at de små og mellemstore virksomheder generelt har et positivt syn på fremtiden. Mere end halvdelen af virksomhederne (52 pct.) forventer øget indtjening i 2003, mens 43 pct. regner med at ligge på niveau med sidste år. Kun 2,5 pct. forventer et faldende overskud.
Det betyder også, at virksomhederne vil øge eller fastholde deres IT-investeringer i det kommende år. Især engelske virksomheder (78 pct.) forventer at øge eller fastholde investeringerne.
Men den nye undersøgelse afslører samtidig en udbredt usikkerhed om, hvor meget de små og mellemstore virksomheder investerer i IT. Selv om både de
administrerende direktører og IT-cheferne blev spurgt, svarede 16,5 pct. af virksomhederne, at de ikke havde kendskab til, hvor meget deres nuværende IT-løsning kostede dem i alt.
Det samme gør sig gældende, når der blev spurgt om, hvor meget løsningen påvirkede virksomhedens bundlinie. Hele 23 pct. havde ingen konkret viden om, hvordan deres IT-løsning bidrog til virksomhedens indtjeningsevne.
»Det er vigtigt, at mindre virksomheder kan vurdere, hvordan IT påvirker deres forretning - lige fra den tid, som bruges på service og vedligeholdelse, den mængde papir og andre forbrugsstoffer, der anvendes, til de totale omkostninger, som er forbundet med IT-investeringen. Først da kan virksomhederne vurdere hvilke investeringer, de har brug for i fremtiden, og planlægge deres indkøb optimalt,« kommenterer Carsten Ottosen, adm. direktør i Lexmark Danmark.
Den manglende viden afspejler sig i den rolle, som IT-cheferne spiller i organisationen. Hos 30 pct. af de små og mellemstore virksomheder indgår de IT-ansvarlige ikke i direktionen, og de deltager ikke i planlægningsmøder. Lexmark mener at det indikerer, at IT ikke anses for et strategisk ledelsesredskab.
Danmark er ikke med i undersøgelsen, som omfatter 200 små og mellemstore virksomheder i de største europæiske lande.