Samtidig med, at et stigende antal danskere bruger muligheden for at handle på nettet, er antallet af klager steget dramatisk. Forbrugerklagenævnet kunne sidste år afslutte 170 klagesager over internet-handel, mens nævnet i år 2000 kun behandlede ti klager på samme område.
»Når flere benytter sig af e-handel vil der også opstå flere klager på området,« konstaterer Louise Holck, direktør i Forbrugernes Hus.
En ny liste med gode råd om nethandel, som Forbrugernes Hus har samlet, skal hjælpe forbrugere med at handle sikkert på internet.
»Der er fra offentlig side stor fokus på nethandlen. Men det er vigtigt at også forbrugerne bliver bevidst om det ansvar de har for at være kritiske og tjekke de erhvervsdrivende som de handler med på nettet,« siger Louise Holck.
Det er Forbrugerombudsmanden, som har ansvaret for at føre tilsyn med virksomhedernes markedsføring på nettet. I løbet af foråret skal Forbrugerombudsmandens hjemmeside Net-Tjek udbygges med flere vejledninger, som skal øge de erhvervsdrivendes kendskab til e-handelsloven.
Desuden vil Forbrugerstyrelsen i de kommende måneder sætte mere fokus på problemerne med e-handel i forbindelse med åbningen af den nye forbrugerportal, forbrug.dk, som skal oplyse om rettigheder og pligter på nettet.