TDC skyld i Skypes danske nedbrud

Det var en teknisk smutter hos TDC, der var årsag til, at en stribe SkypeIn-numre ikke virkede i 14 dage. Årsagen til den lange ventetid på en rettelse skal dog findes hos Skype selv.

Danske brugere af SkypeIn måtte i sidste måned undvære deres forbindelse til omverdenen. I næsten 14 dage var det ikke muligt at ringe de såkaldte SkypeIn-numre op.

Problemet blev meldt løst den 4. september, men først efter skriverier på ComON og henvendelser fra Skypes danske samarbejdspartner RTX, der laver telefoner, som kan benyttes med Skypes computer-uafhængige SkypeIn-produkt.

Det viste sig, at fejlen skyldtes en smutter hos TDC, der er leverandør af telefonnumre til Skype.

TDCs danske presseafdeling oplyser, at man fik en fejlmelding den 4. september fra Skype. Samme dag fandt man årsagen til fejlen. Den var opstået som konsekvens af en softwareopdatering, hvor efter en række numre ikke blev routet korrekt. Men ifølge TDC fik man allerede samme dag klokken 16 rettet fejlen.

Det vil sige, at fejlmeddelelserne fra de mange brugere har ligget hos i Skype i mindst 13 dage, før man fandt frem til en fejlkilde.

Den reaktionstid møder ikke forståelse i Skypes diskussionsforum.

Det har resulteret i følgende forklaring fra en Skype-ansat:

»Jeg er ked af jeres oplevelse af, at vores kundeservice ikke har været tilfredsstillende. Uden at det skal være en undskylding, så har Skype oplevet en helt uventet mængde henvendelser, hvilket har givet forsinkelser i vores tilbagemeldinger. Vi gør alt for at bringe svartiden ned hurtigst muligt.«

Det har i dag ikke været muligt at få en kommentar fra Skype. ComON ville gerne have spurgt firmaet, hvad man vil gøre i fremtiden for at sikre SkypeIn-produktet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere