Internethandel skaber mandefald på arbejdspladsen

Mange pjækker fra arbejdet for at være hjemme, når deres køb fra netbutikker dukker op.

Det er nemt og bekvemt at handle på nettet. Men hvis man ikke er hjemme, når pakken kommer, så forsvinder lidt at det smarte.

Faktisk kan pakke-bøvlet være årsag til store samfundsøkonomiske tab, mener prisportalen Kelkoo.

En engelsk undersøgelse peger på, at mange briter tager fri fra arbejde og bliver hjemme for at tage i mod pakker.

Det er Kelkoo, der har spurgt 13.000 brugere på sin engelske prisportal. 45 procent svarede, at de havde taget fri for at modtage en pakke i hjemmet.

Af de 45 procent svarede 20 procent, at de rent faktisk havde løjet for at være hjemme, når den ventede pakke skulle dukke op. Kvindernes yndlings undskyldninger var, at de skulle til læge eller at de havde personlige problemer. De fleste mænd brugte den mere tågede beskrivelse, og anførte fraværet som 'hjemmearbejde'.

»Når man omregner denne ventetid til kroner og ører, er det jo sådan set svimlende beløb i tabt arbejdsfortjeneste, som vi taler om årligt,« siger Bo Jensen direktør for Kelkoo i Danmark til DR.

Tidsspildet bliver nemlig forværret af, at mange leverancer går galt, hvis buddet for eksempel ikke kommer på det aftale tidspunkt. 81 procent, af dem der tager fri, har ventet forgæves.

Verdens næststørste pc-producent, Dell, der i mange år har været indbegrebet af internethandel, må formentlig tage en del af æren for det fraværd, danskerne måtte have.

Selskabets leveringsbetingelser dikterer, at man må være hjemme i tidsrummet 8:00 om morgenen til klokken 16:00 om eftermiddagen for at kunne modtage sin Dell-vare fra det transportfirma, Dell har aftale med.

Det er ikke muligt at få angivet nærmere ankomsttidspunkt for leverancen og man kan heller ikke få en telefonopringning fra vognmanden, når vedkommende er i nærheden af ens bopæl. Hvis vognmand og kunde skulle gå fejl af hinanden, må der aftales en ny leveringsdag, hvor man atter skal være til stede hele dagen.

En forespørgsel hos Dells transportpartner Schenker viser, at den manglende mobiletelefon-kontakt med vognmanden skyldes sparehensyn, idet Dell ikke ønsker at betale for vognmandens telefonsamtaler.

Dell Danmark oplyser, at folk, der ikke er i stand til at tage en fridag for at modtage Dell-pakker, kan få tilbudt aftenlevering.

Generelt kunne onlinebutikker og deres kunder få stor gavn af en større fleksibilitet:

»Det er vores helt klare opfattelse, at onlinebutikker har meget at vinde ved at tilbyde en mere fleksibel levering,« siger Bo Jensen fra Kelkoo Danmark.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Digital transformation | København

    Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

    Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

    It-løsninger | Online

    Business Central: AI, Power Apps og branchemoduler

    Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

    It-løsninger | Aarhus C

    Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

    Få inspiration fra spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Steen Nyrup Pedersen som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Aalborg. Han kommer fra en stilling som Cyber Security Consultant hos Trifork A/S. Han er uddannet IT-Teknolog og er professionsbachelor i IT-sikkerhed. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job
    Iver har pr. 1. september 2025 ansat Marie Windekilde som Head of Cybersecurity Advisory. Hun skal især beskæftige sig med ledelse af konsulenter inden for cybersikkerhed. Hun kommer fra en stilling som Chief of Branch hos Forsvarets Efterretningstjeneste. Hun har tidligere beskæftiget sig med sikkerhed i forsvaret i mange år. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S