Internethandel skaber mandefald på arbejdspladsen

Mange pjækker fra arbejdet for at være hjemme, når deres køb fra netbutikker dukker op.

Det er nemt og bekvemt at handle på nettet. Men hvis man ikke er hjemme, når pakken kommer, så forsvinder lidt at det smarte.

Faktisk kan pakke-bøvlet være årsag til store samfundsøkonomiske tab, mener prisportalen Kelkoo.

En engelsk undersøgelse peger på, at mange briter tager fri fra arbejde og bliver hjemme for at tage i mod pakker.

Det er Kelkoo, der har spurgt 13.000 brugere på sin engelske prisportal. 45 procent svarede, at de havde taget fri for at modtage en pakke i hjemmet.

Af de 45 procent svarede 20 procent, at de rent faktisk havde løjet for at være hjemme, når den ventede pakke skulle dukke op. Kvindernes yndlings undskyldninger var, at de skulle til læge eller at de havde personlige problemer. De fleste mænd brugte den mere tågede beskrivelse, og anførte fraværet som 'hjemmearbejde'.

»Når man omregner denne ventetid til kroner og ører, er det jo sådan set svimlende beløb i tabt arbejdsfortjeneste, som vi taler om årligt,« siger Bo Jensen direktør for Kelkoo i Danmark til DR.

Tidsspildet bliver nemlig forværret af, at mange leverancer går galt, hvis buddet for eksempel ikke kommer på det aftale tidspunkt. 81 procent, af dem der tager fri, har ventet forgæves.

Verdens næststørste pc-producent, Dell, der i mange år har været indbegrebet af internethandel, må formentlig tage en del af æren for det fraværd, danskerne måtte have.

Selskabets leveringsbetingelser dikterer, at man må være hjemme i tidsrummet 8:00 om morgenen til klokken 16:00 om eftermiddagen for at kunne modtage sin Dell-vare fra det transportfirma, Dell har aftale med.

Det er ikke muligt at få angivet nærmere ankomsttidspunkt for leverancen og man kan heller ikke få en telefonopringning fra vognmanden, når vedkommende er i nærheden af ens bopæl. Hvis vognmand og kunde skulle gå fejl af hinanden, må der aftales en ny leveringsdag, hvor man atter skal være til stede hele dagen.

En forespørgsel hos Dells transportpartner Schenker viser, at den manglende mobiletelefon-kontakt med vognmanden skyldes sparehensyn, idet Dell ikke ønsker at betale for vognmandens telefonsamtaler.

Dell Danmark oplyser, at folk, der ikke er i stand til at tage en fridag for at modtage Dell-pakker, kan få tilbudt aftenlevering.

Generelt kunne onlinebutikker og deres kunder få stor gavn af en større fleksibilitet:

»Det er vores helt klare opfattelse, at onlinebutikker har meget at vinde ved at tilbyde en mere fleksibel levering,« siger Bo Jensen fra Kelkoo Danmark.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere