Den sociale tjeneste LinkedIn har 27 millioner brugere og halter dermed kraftigt efter fremadstormende Facebook, som dog ikke er en direkte konkurrent. LinkedIn er primært henvendt folk, der vil styrke og organisere deres relationer på arbejdsmarkedet.
Alligevel kan hjemmesiden mærke, at mange også plejer deres professionelle relationer på Facebook. Derfor har LinkedIn været på partnerjagt. Og det er blevet til flere store aftaler på kort tid.
Den seneste aftale er indgået med medieselskabet CNBC.
CNBC vil nu bruge indhold fra LinkedIn på sine medier, der primært berører erhvervsstof. Selve netværksdelen bliver simpelthen indbygget på CNBCs hjemmesider, så brugerne kan dele og diskutere nyheder med deres kontakter.
På samme måde vil afstemninger og undersøgelser, som gennemføres på LinkedIn, blive vist i CNBCs medier. Omvendt bliver LinkedIn forsynet med blogindlæg, statistikker og videoer fra CNBC.
Men det er ikke kun CNBC, der kan se en mulig forretning i de mange relationer og netværkets brugerskabte indhold som stillingsopslag og vidensdeling.
Tidligere i år indgik også New York Times aftale med LinkedIn. Desuden er magasinet BusinessWeek partner. Det giver sig blandt andet udtryk i, at hvis man holder musen over firmanavne i artikler, så kan man søge videre hos LinkedIn og finde personer, der er tilknyttet virksomheden.