Den voksende brug af weblogs i markedsføring har tidligere rejst spørgsmålet om de medfølgende etiske problemstillinger.
Hos PC World har netop en sponseret weblog fået enkelte læsere til at sætte tvivl ved magasinets troværdighed. Det skriver fagbladet Journalisten.dk.
Den såkaldte webhotel-blog indeholder løbende indslag fra medarbejdere hos firmaet Surftown. Desuden er bloggen flankeret af reklamer fra Surftown, og der linkes ofte til Surftown. Det har fået adskillige læsere til at anklage PC World for skjult reklame.
Ifølge markedsføringsloven må reklamer og journalistisk indhold ikke blandes sammen uden tydelige skel. Det har ikke været muligt at få en vurdering af sagen fra Forbrugerombudsmanden, der sjældent kommenterer verserende sager.
Chefredaktør Lars Jacobsen afviser over for Journalisten.dk, at der skulle være tale om skjult reklame.
»Det er ikke skjult reklame på den måde. Da vi lancerede webhotel-bloggen, gik vi helt åbent ud og sagde, at den var blevet til i samarbejde med Surftown. Og der står også afsender på hjemmesiden,« siger Lars Jacobsen.
Chefredaktøren tager dog læsernes kommentarer til sig.
»På sigt må vi overveje, hvordan vi gør den slags. Mit indtryk er, at mange har nytte af vores firmablogs, men at når en begynder at brokke, så er der flere, der hopper på vognen. Men det er klart, at læsernes reaktion gør indtryk,« siger han til Journalisten.dk.