Computerspil opildner til araber- og russerhad

Spilindustrien opgiver på forhånd at producere computerspil, der ikke falder i amerikanske forhandleres smag. Hvis spillene skal sælges i USA, må skurkene for eksempel ikke være amerikanere.

Det er ikke nogen tilfældighed, at den typiske skurk i dit computerspil taler med russisk eller arabisk accent. Det er nemlig en norm, som spilindustrien skal indrette sig efter, hvis spillene skal finde vej til butikshylderne i USA.

Den danske producent IO Interactive, der står bag Hitman, siger til Nyhedsavisen, at forhandlerne i USA på forhånd afviser at sælge spil med amerikanske fjendebilleder. Blandt andet er det ikke acceptabelt at se amerikanske soldater eller politifolk blive skudt. Det har flere gange afholdt IO Interactive fra at sætte produktionen af "afvigende" computerspil i sving.

»Det er et spørgsmål om overlevelse, fordi vores spil skal sælge en million eksemplarer for at kunne tjene sig ind,« siger spiludvikler Morten Guldbæk til Nyhedsavisen.

Hans Henrik Knoop fra Danmarks Pædagogiske Universitet mener, at ensretningen er skadelig.

»Hvis fjenderne ofte er de samme i spil, så står de stærkere som fjendebilleder i børns univers. Gentagelser forstærker indlæringen, og derfor vil der være en tendens til, at virtuelle fjendebilleder overføres til virkelighedens verden.«

Mere om samme emne

Annonceindlæg fra DE-CIX

Edge computing: behandling ved kilden

Edge computing revolutionerer den måde, data behandles på, ved at bringe kapacitet og ydeevne tættere på dér, hvor der er behov for det.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S