Hvad gør online-spillere når de skal finde den eneste ene? Det spørgsmål har den amerikanske adfærdsforsker Noshir Contractor forsøgt at finde et svar på. Og resultatet er overraskende. Forestillingen om, at de unge som spiller meget og har venner på den anden side af kloden, også finder kærligheden i det fjerne, bliver ikke bekræftet. Tværtimod finder de fleste stadig en kæreste i deres umiddelbare omgangskreds.
»Den udbredte bekymring for, at hjælpeløse teenagere chatter med fremmede på nettet, kan ikke bekræftes,« sagde Noshir Contractor på det amerikanske forskerforbunds årskonference AAAS i Chicago i sidste uge.
Forskerne fra Northwestern University i Illinois har samlet data om deltagere i online-spillet Everquest II og sammenkørt dem med resultatet fra en rundspørge blandt 7.000 personer. Og det mest overraskende resultat var, at partneren ofte kommer fra det umiddelbare geografiske nærområde.
»De kan kommunikere med et hvilket som helst menneske overalt i verden. Men i sidste ende vælger de fem gange oftere en partner fra en 10-kilometers-radius end en person fra 100 kilometers afstand,« fortæller forskeren.
Blandt de andre resultater fra undersøgelsen er, at antallet af spillere der betegner sig selv som depressive ligger over gennemsnittet. Der er færre kvinder end mænd i online-spilverdenerne, men kvinderne bruger til gengæld mere tid i spillene.