Den 9. april gik PBS på Internettet med Dankortet - et længe ventet tiltag
fra mange fronter. Nu kan butikker og forbrugere endelig gennemføre online
transaktioner med både Visa, MasterCard, Eurocard og ikke mindst med
Dankortet på nettet, hvilket er naturligt og glædeligt. Efterfølgende er der
naturligvis sket et mindre boom af kommercielle aktiviteter på nettet, som
jeg personligt forventer vil skalere voldsomt i de kommende måneder og ikke
mindst år. Og det kan ingen vist være kede af, da vi alle forhåbentligt
ønsker, at vores lille land er med helt i front konkurrencemæssigt - ikke
mindst på det voksende globale Internet med nu over 159 millioner brugere
(Nua Internet Surveys).
Ikke desto mindre undrer denne effekt mig meget, da vi nu i flere år har haft
andre betalingsløsninger til Internettet end dem som udbydes af PBS, men effekten
er formentlig med baggrund i nogle psykologiske barrierer skabt af bl.a.
PBS i forbindelse med primært sikkerhedsproblematikken.
Men hvorfor dvale i fortiden, når lavinen nu endelig ruller? Set med mine
øjne, er der flere overvejelser, som naturligt bør gøres inden valget af en
online betalingsløsning. Har virksomheden f.eks. et internationalt website -
hvilket selvsagt forekommer ofte - så er det yderst vigtigt at fokusere på
en betalingsløsning, der passer bedst til dette faktum. Kan PBS måske
modtage betaling i 176 forskellige valutaer? Kan PBS modtage andre nationale
eller internationale kort end dem nævnt tidligere?
Som dansk eller international virksomhed med et internationalt website, så
er det naturligvis alfa og omega, at sitet har en brugerflade og dertil
hørende services og features - herunder betalingsløsning, som relaterer sig
til målgruppen. Hvis en englænder ønsker at købe varer i en dansk butik, så
er sandsynligheden for, at han helst vil betale i pund med sit Solo-, Switch- eller Deltakort meget stor, fuldkommen ligesom en dansker helst
betaler i kroner med sit Dankort.
Selvom betalingsløsningen kun er en lille proces af et samlet online køb, så
er det en meget vigtig del, hvorfor løsningen bør overvejes nøje inden
valget og i relation til virksomhedens situation og strategi.
Et andet vigtigt element er naturligvis priser og gebyrer, hvor PBS på den
internationale side er dyre sammenlignet med andre tilgængelige løsninger.
Konklusionen er meget lige til. Rid med på lavinen - den er startet. Men pas
på, lavinen kan medfører farlige fælder, hvis man ikke er opmærksom :o)
Af Mickey Beyer Clausen
Konsulent for e-handel
E-mail: mickey@netsiders.net
Webside: www.netsiders.dk