Netbutikker følger ikke loven

De danske e-handelsbutikker har svært ved at overholde alle regler, viser en ny stikprøveundersøgelse fra Forbrugerombudsmanden.

Forbrugerombudsmanden har gennemgået 15 e-handelsbutikkers hjemmesider i forhold til lovgivningen. Der var bemærkninger til alle siderne med undtagelse af en enkelt.
Meget tyder på, at det er ukendskab til reglerne, der er skyld i fejlene, og alle de gennemgåede virksomheder har udtrykt ønske om at rette op på de konstaterede forhold.

»Det er selvfølgelig ikke i orden, at virksomhederne ikke har kendskab til reglerne, men når det er sagt, må jeg medgive, at der er ganske mange og komplicerede regler, som de erhvervsdrivende skal sætte sig ind,« siger Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen.

»Af samme grund har vi lavet en tjekliste med bemærkninger til e-handelsbutikkerne. Mit ønske er, at de erhvervsdrivende vil bruge denne tjekliste, så e-handelsbranchen klarer sig endnu bedre, hvis jeg igen får lyst til at lave et tjek af den,« fortsætter Hagen Jørgensen.

Han understreger, at forbrugerne ikke uden videre skal lade sig afskrække af gennemgangens resultater.

Flere af de konstaterede forhold har især betydning i enkeltstående situationer. Som eksempler herpå kan nævnes, situationer hvor en forbruger ikke har set et ulovligt vilkår om, at der skal ske returnering i uåbnet stand og derfor ikke gør det, eller hvor en forbruger reklamerer over mangler efter en overskridelse af en frist, som den erhvervsdrivende har fastsat i strid med købeloven, eller
hvor en forbruger undlader at anvende en bestemt fremgangsmåde ved reklamation/fortrydelse, der er angivet af den erhvervsdrivende.

Gennemgangen har vist, at der særligt er problemer med efterlevelsen af lovgivningen på følgende punkter:

- Oplysning om aftalevilkår, herunder vilkår for fortrydelsesretten

- Gyldigheden af forbehold og ansvarsfraskrivelser

- Oplysninger om købeloven

- Udsendelse af nyhedsbreve/elektronisk post

- Oplysning om opbevaring af kontrakten og dens tilgængelighed

Også de e-mærkede virksomheder havde i flere tilfælde problemer med at leve op til lovgivningens krav.

Hos Foreningen af Danske InternetHandlende (FDIH) mener direktør Morten Kamper at butikkernes problemer kan hænge sammen med de mange forskellige regler, der gør sig gældende på området.

»Der er ret mange og ret komplicerede regler man skal leve op til. E-handel er jo omfattet af både købeloven, aftaleloven, e-handelsloven, markedsføringsloven og forbrugerloven,« forklarer Morten Kamper og fortsætter:

»Så det er i virkeligheden ikke helt enkelt. Jeg tror bestemt ikke virksomhederne bryder reglerne i ond vilje,« siger Morten Kamper.
Han mener at der er behov for sparring mellem e-handelsvirksomhederne og information om reglerne.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S