Call of Duty redder fransk gigant

Blizzard er en succes for de franske ejere, mens Universal Music skranter.

Vivendi tjener styrtende på computerspil, men mister indtægter på musik-salget.

"Vivendi skaffede sig gode resultater i 2010," siger topchef Jean-Bernard Lévy efter offentliggørelsen af årsregnskabet.

"Mere end nogensinde er kunderne til vores digitale indhold og tjenester dem, som vi har vores hovedfokus på," siger han.

Mediegiganten har både øget omsætning og indtjening i 2010. Koncernen, der også ejer Unversal Music Group, Canal+ og hovedparten af telegiganten SFR, øgede omsætningen med 4,2 procent til 215 milliarder kroner. Nettoindtjeningen steg med 4,4 procent til 20,1 milliarder kroner.

 

Computerspil tjener mere og mere

Verdens største computerspilsproducent, Activision Blizzard, som Vivendi købte for fire år siden, spiller en stadig større økonomisk rolle i koncernen. Sidste år havde Activision Blizzard en omsætning på 25 milliarder kroner sidste år. Det er stadig en relativt lille andel af Vivendis samlede omsætning, knap 12 procent. Til gengæld steg spil-omsæltningen med næsten 10 procent i forhold til året før. Det er væsentlig mere end gennemsnittet for koncernen. Også indtjeningen før skat steg med mere end 43 procent. Den var samlet set på 5,2 milliarder kroner.

Computerspilsfirmaet, som står bag World of Warcraft, er så interessant, at investeringsforeningen Danske Invest sidste år fremhævede deres investeringer i selskabet, da de forsøgte at kapre nye investorer.

 

Satser på online-spil

Firmaet er kendt for klassikere som World of Warcraft, StarCraft, Guitar Hero, Diablo, Tony Hawk og Spyro the Dragon. Senest er det Call of Duty: Black Ops, der med et salg på mere end fem milliarder kroner siden lanceringen i november skæpper godt i kassen. Takket være blandt andet first-person-shooter-spillet øgede Vivendi indtjeningen i computerspilsdivisionen med 40 procent.

Andre titler, som Vivendi fremhæver som kommercielle successer sidste år, var Starcraft II: Wings of Liberty og World of Warcraft: Cataclysm. Sidstnævnte solgte 3,3 millioner kopier i løbet af de første 24 timer, skriver selskabet. I alt abonnerer 12 millioner på World of Warcraft-universet, hvor spillerne hver måned betaler mellem 60 og 100 kroner for at vandre rundt i et online-univers og udvikle deres spiller. I alt står digitalt salg af spil for 30 procent af omsætningen hos Blizzard.

Activision Blizzard vil fortsat satse på online-gaming. Selskabet vil fortsat skabe nye udgaver af Call of Duty og knytte et digitalt community til brandet. De melder desuden, at der kommer en ny udgivelse fra partneren Bungie, der står bag skydespillet Halo, og så er der også et nyt univers på vej under Skylanders Spyros Adventure. Det skal knytte legetøj, computerspil og internet sammen på en hidtil uset måde, lover selskabet.

 

Overskud på musik falder

Universal Music Group, som Vivendi også ejer, klarer sig omvendt mindre godt. Selskabet har på et år mistet knap en femtedel af bruttoindtjeningen, som var på 3,5 milliarder kroner sidste år. Dét på trods af, at Universal har populære kunstnere som Lady Gaga, Rihanna, Take That og U2 i stalden. I Danmark udgiver selskabet musik for navne som Jokeren, Aqua og TV-2.

Universal tjener færre penge på cd-salget og udgiver færre albums, men tjener til gengæld flere penge på digitalt salg og fan-merchandise. I alt steg Universals salg med knap to procent til 33,2 milliarder. Vivendis musikafdeling står altså for en større omsætning end computerspillene, men tjener altså næsten to milliarder kroner mindre til selskabet end computerspils-afdelingen.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S