Væksten i it-forbruget skuffer

Det blev et sløvt første kvartal for it-forbruget i Danmark. Efter en god sidste halvdel af 2004, blev første kvartal af 2005 en skuffelse ifølge IDC. Forsigtige danskere og en ustabil økonomi får skylden.

»Q1 har været trægt i Danmark. Det ser vi både på det nogle af leverandørerne har fortalt os, og på nogle af de forskellige typer af analyser vi har lavet. Jeg kan se, at Q1 ikke har levet helt op til forventningerne,« siger IDC's direktør Per Andersen.

Der var ellers mere optimisme at spore, efter at anden halvdel af 2004 havde været god, men væksten i it-forbruget i første kvartal af 2005 var skuffende, og udsigterne til andet kvartal er ikke bedre. Derfor har IDC valgt at nedskrive forventningerne til it-forbruget i år. Hvor man i begyndelsen af året forventede en årlig vækst på 5,5 procent i Vesteuropa, forventer man nu kun en vækst på 4 procent. Det er en række blandede signaler omkring en række ukendte faktorer i økonomien, såsom renten, oliepriser og valutakurser, som har fået IDC til at nedskrive forventningerne.

»Vi har haft anden halvdel af 2004, hvor det gik meget pænt frem den rigtige vej. Men i starten af det nye år er der begyndt at komme lidt mere blandede signaler i, hvordan den økonomiske udvikling bliver. Den meget markante optimisme blev svækket en smule i første kvartal,« siger Per Andersen.

Ifølge IDC-direktøren ligger Danmark stadig højt i forhold til så mange andre lande i Europa, men væksten i år i it-forbruget bliver alligevel kun på 3-4 procent. Han mener det skyldes, at danskerne generelt er meget forsigtige, og at der hurtigt kommer en del rysten på hånden i de danske virksomheder når der skal investeres. Det viser nogle helt nye analyser, som IDC netop er i fuld gang med at færdiggøre.

»Når der begynder at komme de her blandede signaler, som vi har set i første kvartal i Danmark, så begynder de danske virksomheder at tænke om man ikke lige skal vente lidt, og om man ikke lige skal prøve noget andet. Det er måske en typisk dansk reaktion. I Danmark er man meget hurtige til at blive forsigtige med ting. Det er fordi vi generelt ikke er så aggressive.«

I de resterende tre kvartaler af året forventer Per Andersen dog ikke, at vi kommer til at se yderlige nedskrivninger af it-forbruget.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S