I fremtids-supermarkedet Metro Future Store i den tyske by Rheinberg har IBM installeret en prototype fra sit udviklings-laboratorium, Everywhere Display, som kan forvandle enhver overflade i butikken til en berøringsfølsom skærm. Prototypen består af en kombination af projektorer, roterende spejle, kameraer og specialudviklet software.
Everywhere Display kan eksempelvis projicere billeder på vægge, hylder eller gulve - og brugeren kan hente flere informationer ved at røre den pågældende overflade.
I Metro Future Store bliver systemet blandt andet brugt til at projicere retningspile på gulvet, som viser vej til den vin, som kunden har valgt i en informationskiosk. Men IBM fortæller at der er mange andre anvendelsesmuligheder.
»Everywhere Display kan levere information til kunderne hvor og hvornår, de ønsker den, og tillader en grad af interaktivitet, som vi ikke har set før i en butik. Systemet har potentiale til at give kunderne en langt bedre service og en helt ny oplevelse i butikken,« siger Alain Bonichou, der er europæisk chef for IBM Distribution Sector.
Metro Future Store blev etableret for et år siden for at teste den praktiske anvendelse af teknologi i en dagligvarebutik. IBM har blandt andet udstyret butikken med en intelligent vægt, Veggie Vision, som indeholder et kamera, der automatisk de forskellige typer af frugt og grønt og udskriver den rigtige prisseddel.
IBM har også leveret RFID (Radio Frequency Identification) teknologi til supermarkedet.