Sådan vil politiet tackle en storstrejke på CSC

Hverken politiet eller CPR frygter den varslede storkonflikt på CSC.

Vil det lykkes for CSC at klare sig næsten upåvirket gennem en storstrejke blandt 400 driftsfolk, som er nøje udvalgt til at ramme kritiske operationer?

Det hævder det amerikanske selskab overfor sine danske kunder - og kunderne tror over en bred bank på CSC.

Storstrejken bliver en realitet 1. juni, hvis ikke CSC og Prosa inden da kommer på talefod. Strejken skal ramme offentlige institutioner som politiet, Skat og CPR, der er kunder hos CSCs driftscenter i Valby. Men kunderne føler sig ikke truet.

"Jeg forventer, at CSC overholder de aftaler, de har med os, også under en eventuel storkonflikt,” siger rigspolitiets it-chef Ole Sørensen til ComON.

Han forklarer, at CSC har oplyst til Rigspolitiet, at man vil kunne fortsætte driften af politiets it-systemer ved hjælp af diverse nødplaner.

Nødprocedurer

Men hvad er konsekvenserne, hvis det alligevel ikke lykkes, og driften standser under en storkonflikt?

”Vi kan selvfølgelig ikke udelukke at det kommer dertil, at de ikke vil være i stand til at leve op til aftalerne. Men der er tale om drift at systemer, som er meget stabile – de går meget sjældent ned. Det er op til dem (CSC, red) at vurdere, hvad der skal til for at opretholde driften,” siger Ole Sørensen.

Han ønsker ikke at udmale skrækscenarier for, hvad der kunne ske, hvis politiets it blev lukket.

Rigspolitiet får blandt andet kriminalregistret og sagsbehandlingssystemet og diverse relaterede systemer driftet hos CSC. Hvis CSC skulle blive totalt lammet i en storkonflikt og driften standset, ville politiet skulle bruge nødprocedurer for at udføre sine funktioner.

”Dansk politi holder jo ikke fuldstændigt op med at fungere i en sådan situation. Det værste vil være vores registrering, der bliver ramt, og hvor mere besværlige nødprocedurer skal tages i brug. Men jeg tror ikke man skal frygte, at systemerne bliver utilgængelige over længere tid. CSC ved godt, at det er politiets systemer, de driver, og jeg har fuld tiltro til, at de vil opretholde det nødvendige beredskab og få løst de forestående udfordringer”, lyder det fra Rigspolitiets it-chef.

Heller ikke CPR – en anden af CSC store offentlige kunder – forventer at blive ramt af en storkonflikt.

”Jeg har ingen indikationer i retningen af, at CSC ikke vil kunne opretholde driften af CPR,” siger kontorchef Carsten Grage i CPR til ComON.

Men hvad ville der egentlig ske hvis CSCs drift alligevel blev lammet – vil Danmark gå i stå?

NemID rammes

”CPR er vigtigt for mange funktioner i samfundet. Alle de systemer, der trækker på CPR, vil blive berørt. Systemet vil dog kunne køre et stykke tid, fordi den omsætningshastighed, der er på CPR-data, ikke er så høj,” siger Carsten Grage. Han henviser til nyregistreringer i systemet såsom fødsel, dødsfald og adresseændringer.

Selv en fuldstændig lukning af CSC’s drift og dermed CPR-registret ville ikke blokere for vigtige forhold som eksempelvis udbetaling af sociale ydelser. Carsten Grage forklarer, at de fleste kommuner og regioner samt mange banker har næsten komplette kopier af CPR-registret liggende, som de kan operere med. Kun opdatering til systemet bliver dermed ramt.

Men de systemer, der er koblet online på CPR-registret, vil selvfølgelig blive ramt direkte af et driftsstop. Det gælder ikke mindst NemID.

Vil NemID blive sat ud af drift hvis en storstrejke på CSC lammer CPR-registret?

"Udstedelsen af nye NemID vil sandsynligvis blive påvirket", siger Carsten Grage.

Også et folketingsvalg kan blive ramt, hvis det skal holdes mens der er storkonflikt på CSC. Kommunerne bruger CPR registret til at udfærdige valgkort.

Generelt vil meget store dele af det offentlige system blive hårdere ramt, jo længere en konflikt kører. Bliver driften lammet gennem mange uger, vil det også gå ud over CPR-systemet de steder, hvor man har kopier af registret.

”Jo længere tid, der går, jo mere vil man blive ramt,” siger Carsten Grage.

Han understreger, at han som kunde hos CSC ikke har grund til at tro, at selskabet ikke vil kunne opretholde driften af CPR-registret selv under en storkonflikt.

"Det skal nok blive mærket"

ComON har også spurgt den tredje store offentlige kunde hos CSC om en vurdering af situationen på CSC. Meldingen fra Skats pressekontor lyder imidlertid, at Skat ikke ønsker at udtale sig om sagen.

Vi har også spurgt tillidsmanden for CSCs driftsfolk, Kim Dehn Jørgensen, om det kan passe, at CSCs kunder ikke kommer til at mærke noget, hvis Prosa sender 400 medarbejdere – hovedsageligt driftsfolk - i strejke til juni.

Det mener han ikke, det kan, men han ønsker ikke at afsløre, hvordan de strejkende vil gøre deres aktion effektiv.

Mens CSC er juridisk forhindret i at lægge driften af politiets systemer og CPR-registret ud af landet, kunne systemerne godt overføres til en andet driftscenter drevet af et andet firma i Danmark, bekræfter Kim Dehn Jørgensen.

Hvordan de strejkende CSC-folk vil hindre den situation, ønsker han ikke at uddybe.

”Du kan sige, at jeg holder kortene tæt ind til kroppen. Men det er klart, at vi ikke ville kaste os ud i det her, hvis ikke vi var ret sikre på, at det ville have en virkning,” lyder det fra driftsfolkenes tillidsmand.

 

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job