Elon Musk: SpaceX er billigere end Kina

It-milliardæren forsvarer nu sit store rumeventyr. Vi kan sende fragt ud i rummet billigere end Kina, hævder han.

Artikel top billede

I søndags kunne ComON fortælle om it-milliardæren Elon Musk, der forventer at sende et menneske til Mars inden for de næste 10-20 år. Hans firma SpaceX har dog også været udsat for kritik – mange skeptikere tror ikke på, at rumfirmaet kan overholde sine egne ambitiøse mål. Det har nu fået Elon Musk til at tage til genmæle i et indlæg på SpaceX-hjemmesiden, som indeholder flere interessante oplysninger om priserne for at sende fragt ud i rummet.

PayPal-stifteren understreger også med stor tilfredshed, at det privatejede SpaceX i øjeblikket er billigere end Kina.

”En embedsmand fra den kinesiske regering bemærkede i sidste måned, at SpaceX i øjeblikket har de bedste priser for opsendelser i hele verden, og de forventer heller ikke at de kan slå dem. Det er et klart eksempel på, at amerikansk innovation slår billig arbejdskraft fra udlandet,” skriver Musk.

SpaceX gennemførte sin første vellykkede raketopsendelse i 2008, hvor en Falcon 1 raket blev sendt op fra en lille ø i Stillehavet. De to første opsendelser i marts 2006 og marts 2007 blev en fiasko, og i 2008 gik den første 21,3 meter lange og 27,7 tons tunge raket tabt allerede to minutter og 20 sekunder efter start.

Men den anden opsendelse i 2008 var altså vellykket og SpaceX har nu udviklet en større Falcon 9 raket, som kan transportere tungere satellitter og rumkapsler ud i verdensrummet. I december sidste år kunne firmaet fejre opsendelsen af den første kommercielle rumkapsel, Dragon.

Elon Musk fortæller nu at prisen for en Falcon 9 opsendelse er 54 millioner dollar. Det er altså den pris, som kunderne skal betale for at sende fragt op. Der er indgået en kontrakt med NASA om at flyve 12 missioner til den internationale rumstation ISS med Dragon rumkapslen, og her er prisen på 133 mio. dollar pr. mission.

Denne pris inkluderer så omkostningerne til selve Falcon 9 opsendelsen, Dragon kapslen, kontrol, vedligeholdelse og integration med ISS' systemer. Hvis omkostningerne ender med at blive større end ventet, lander ekstraregningen hos SpaceX. Så det er altså det private firma og ikke NASA, der bærer risikoen.

Musk fortæller også at SpaceX har brugt mindre end 800 millioner dollar siden firmaet blev stiftet. Pengene er brugt til at udvikle de første raketter og rumkapslen, og til at bygge opsendelsesramper på tre baser.

Han er også stolt over, at Falcon 9 er udviklet helt fra bunden på mindre end fem år for 300 mio. dollar.

Desuden påstår Musk, at SpaceX trods de store udviklingsomkostninger har haft overskud siden 2007 og der er allerede skrevet kontrakt på 40 opsendelser til en værdi af tre milliarder dollar.

SpaceX udvikler også en afløser for rumfærgen og en kraftigere raket, der skal bruges til missioner til Mars. Allerede om tre år forventer Musk at kunne sende det første menneske ud i rummet.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Har du SAP-kendskab, og mod til at arbejde i Forsvarets Cyberdivision i Hvidovre?

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly