Abonnementer kan opsiges på defekte mobiler

Hvis telefonen går i stykker og ikke bliver repareret inden rimelig tid, kan du opsige dit abonnement, viser ny afgørelse fra Forbrugerklagenævnet.

Går din mobil i stykker under abonnementet, og kniber det med at få teleselskabet til at tage din klage alvorligt inden for rimelig tid, ja, så behøver du ikke at blive bundet yderligere til dit abonnement.

Det viser en ny afgørelse fra Forbrugerklagenævnet.

En kvindelig forbruger havde købt en mobiltelefon inklusiv et seks måneders bindende abonnement hos et teleselskab. Efter en måned kunne telefonen ikke tænde, og da forbrugeren klagede over problemet, blev fejlen repareret.

Men fire måneder senere var den gal igen med det samme problem. Forbrugeren henvendte sig denne gang telefonisk til selskabet og bad om at få sine penge tilbage fra teleselskabet. Selskabet bad kvinden om at sende en klage til reklamationsafdelingen.

Så sendte hun et anbefalet brev til den butik, hvor hun havde købt telefonen og bad dem om at få sine penge igen. Samtidig ønskede hun at blive løst fra sin abonnementsaftale.

Men der skulle gå godt en måned, før hun fik brevet retur. Klagen skulle sendes til en anden adresse, hvilket hun så gjorde. En måned senere afviste forretningen kvindens krav om ophævelse af købet og opsigelse af abonnementet.

Først efter at have bragt sin klage til Forbrugerklagenævnet kom der skred i sagen. Klagenævnet besluttede, at forbrugeren have ret til at få sine penge tilbage for telefonen og at hæve abonnementet med virkning fra det tidspunkt, hvor hun havde bedt om at få pengene tilbage for telefonen og blive løst fra abonnementet.

Hun blev derimod ikke fritaget for at betale abonnement for den periode, der lå før ophævelsen, hvor hun faktisk havde kunnet bruge telefonen og abonnementet.

Annonceindlæg fra Deloitte

Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car