I sidste uge fik en dansk netbutik en bøde på 25.000 kroner for urigtige forbrugeroplysninger på sin hjemmeside.
Butikken kalder kendelsen "helt hen i vejret". Men hos E-handelsfonden kalder man dommen historisk og regner med, at dommen i fremtiden kan være med til at styrke forbrugernes tillid til netbutikkerne.
»Dommen er en stor sejr for forbrugeren, som i fremtiden kan forvente at blive præsenteret for korrekte informationer om deres rettigheder, når de handler på danske netbutikker. Dommen er også et skulderklap til de netbutikker, der gennem årene har brugt tid og penge på at have en lovlig netbutik,« siger Lars Schmidt Larsen.
Han mener, at mange e-butikker i lang tid har gemt sig bag dårlige undskyldninger som kompleks lovgivning eller uvidenhed, når de skal forklare deres manglende eller ukorrekte forbrugeroplysninger på hjemmesiden. Men den går altså ikke længere.
»Vi har i flere år vidst, at mange netbutikker ikke har haft fokus på den del af deres forretning, enten af uvidenhed eller fordi de simpelthen ikke vil efterleve gældende lov. Vi håber derfor, at denne dom vil få dem til at tage lovgivningen alvorligt, nu hvor de kan se, at det har direkte økonomiske konsekvenser at opgive forkerte oplysninger,« siger Lars Schmidt Larsen.
Helt hen i vejret
Men hos Brødrenes Autodele A/S, der fik den historiske bøde, er der ingen forståelse.
»Vi føler, at en bøde på 25.000 kroner for forkerte oplysninger om fortrydelsesretten er helt hen i vejret. Vi har aldrig gjort brug af betingelserne eller snydt nogle, og når man så kan gå ind på Forbrugerombudsmandens hjemmeside og læse, at firmaer, der har snydt deres kunder, har fået bøder på 4.000 kroner, så hænger tingene ikke sammen,« siger Thomas Hjaltalin, der er sælger og it-ansvarlig hos Brødrenes Autodele A/S.
Brødrenes Autodele A/S anser dommen for specielt barsk, fordi firmaet ifølge egne oplysninger har gjort anstrengelser for at efterleve ombudsmandens påbud.
Firmaet havde skrevet på sin hjemmeside, at køb af special-bestilte varer ikke kunne fortrydes. Da man blev gjort opmærksom på, at den passus var ulovlig, blev sætningen fjernet, men den var stadig at finde et andet sted på hjemmesiden, og det fik Forbrugerombudsmanden til at politianmelde firmaet.
Thomas Hjaltalin oplyser, at firmaets netsalg kun udgør én procent af firmaets samlede salg. Firmaet vil ikke anke sagen.
Dommen vedrører en undersøgelse af Forbrugerombudsmanden og en række brancheforeninger fra sidste år. I en stikprøve på 280 netbutikker fandt Forbrugerombudsmanden fejl hos 150, som enten slet ikke oplyste, eller gav forkerte oplysninger om fortrydelsesretten på deres netbutik. 10 netbutikker nægtede at følge anbefalingerne og blev politianmeldt. Det var en af de 10 selskaber, der nu er blevet dømt.