Google kan ikke tjene penge på YouTube

YouTube er en dundrende succes, og det burde kaste mange annoncekroner af sig, siger Google. Søgegiganten ved bare ikke hvordan.

Hver dag bliver der afspillet flere hundrede millioner videoklip på YouTube. Men Google har stadig ikke knækket koden, der skal vise, hvordan den populære videotjeneste for alvor kan give annoncekroner i kassen.

Søgegigantens administrerende direktør, Eric Schmidt, siger ifølge Times Online, at det »virker indlysende«, at Google skulle være i stand til at tjene »en betydelig sum penge« på YouTube - men man ved endnu ikke hvordan.

Han insisterer dog på at være optimistisk af to årsager: Google ved, at tjenesten tiltrækker mange besøgende, og firmaet har den luksus, at de kan tage sig tid til at investere.

I sidste måned annoncerede Google, at man snart vil kunne præsentere en ny form for video-annoncering, der adskiller sig fra den metode, hvor reklamerne vises umiddelbart før og efter det pågældende videoklip. Søgegiganten har også kørt tests med såkaldte 'in video'-reklamer, hvor et banner er placeret i toppen af billedet, men det har affødt blandede reaktioner.

Eric Schmidt erkender, at Google er meget interesserede i, at udvide annonceforretningen, så den blandt andet dækker online-videoernes stigende popularitet.

Foreløbig må virksomheden dog nøjes med at opgradere sine muligheder for at sælge søgeannoncer. I nat dansk tid offentliggjorde Google og Yahoo en samarbejdsaftale, der betyder, at Yahoo forpligter sig til at vise annoncer fra Google sammen med sine egne søgeresultater.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cyber Briefing

Computerworld giver dig hver måned 30 minutter med de nyeste cybertrusler, konkrete angreb og brugbare råd. Få indsigt i AI og sikkerhed, compliance, risikovurdering og forsvarsstrategier. Tilmeld dig næste Cyber Briefing nu.

14. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere