Google kan ikke tjene penge på YouTube

YouTube er en dundrende succes, og det burde kaste mange annoncekroner af sig, siger Google. Søgegiganten ved bare ikke hvordan.

Hver dag bliver der afspillet flere hundrede millioner videoklip på YouTube. Men Google har stadig ikke knækket koden, der skal vise, hvordan den populære videotjeneste for alvor kan give annoncekroner i kassen.

Søgegigantens administrerende direktør, Eric Schmidt, siger ifølge Times Online, at det »virker indlysende«, at Google skulle være i stand til at tjene »en betydelig sum penge« på YouTube - men man ved endnu ikke hvordan.

Han insisterer dog på at være optimistisk af to årsager: Google ved, at tjenesten tiltrækker mange besøgende, og firmaet har den luksus, at de kan tage sig tid til at investere.

I sidste måned annoncerede Google, at man snart vil kunne præsentere en ny form for video-annoncering, der adskiller sig fra den metode, hvor reklamerne vises umiddelbart før og efter det pågældende videoklip. Søgegiganten har også kørt tests med såkaldte 'in video'-reklamer, hvor et banner er placeret i toppen af billedet, men det har affødt blandede reaktioner.

Eric Schmidt erkender, at Google er meget interesserede i, at udvide annonceforretningen, så den blandt andet dækker online-videoernes stigende popularitet.

Foreløbig må virksomheden dog nøjes med at opgradere sine muligheder for at sælge søgeannoncer. I nat dansk tid offentliggjorde Google og Yahoo en samarbejdsaftale, der betyder, at Yahoo forpligter sig til at vise annoncer fra Google sammen med sine egne søgeresultater.

Læses lige nu

    Politiets Efterretningstjeneste

    DevOps Softwareudvikler i PET

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    SAP logistikproces specialist til Forsvarsministeriet Materiel- og indkøbsstyrelsen

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Styrk fremtidens IT Service Management - bliv Service Catalogue Manager i Cyberdivisionen, Hvidovre

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS