Den omsiggribende brug af spam har nået et punkt, hvor den udgør et betydeligt problem for udviklingen af e-handel og informationssamfundet. Det konkluderer EU-Kommissionen, som har fremlagt en ny strategi til bekæmpelse af uønskede reklamebreve.
Produktivitetstabet for virksomhederne i EU som følge af spam skønnes til 2,5 mia. euro i 2002. Det skønnes også, at over halvdelen af den samlede e-mail-trafik inden slutningen af sommeren vil være spam.
»Bekæmpelsen af spam er en sag, der vedrører os alle, og det er blevet et af de vigtigste problemer, Internettet står over for i dag. Det er en kamp, der må føres på flere fronter. EU, medlemsstaterne, erhvervslivet og forbrugerne har alle en rolle at spille i kampen mod spam, både på nationalt og internationalt plan. Vi må gribe ind, før brugerne af e-mail og SMS holder op med at bruge internettet og mobiltjenesterne eller bruger disse tjenester i mindre udstrækning, end de ellers ville have gjort,« siger EU-kommissær Erkki Liikanen, der har ansvaret for erhvervspolitik og infosamfundet.
I juni 2002 vedtog EU et direktiv, som skal føre til et europadækkende forbud mod spam til privatpersoner. Bortset fra en begrænset undtagelse for eksisterende kundeforhold er direkte markedsføring via e-mail kun tilladt efter forudgående samtykke fra modtagerne. Medlemsstaterne skal begynde at anvende og håndhæve denne ordning senest den 31. oktober 2003.
Selv om det skrider godt frem med gennemførelsen i de fleste medlemsstater, understregede Liikanen, at Kommissionen vil træffe passende håndhævelses-foranstaltninger over for medlemsstater, der ikke gennemfører den nye lovpakke til tiden.
Kommissionen har fremlagt en række andre tiltag, som bl.a. omfatter de offentlige myndigheders håndhævelse, samarbejde inden for erhvervslivet (filtrering, adfærdskodekser), oplysning blandt forbrugerne (og virksomhederne) samt bilateralt og multilateralt internationalt samarbejde.
Til oktober vil Kommissionen afholde en workshop, hvor tiltagene skal diskuteres med medlemsstaterne, erhvervslivet og forbrugerorganisationer.
EU har anmodet om, at spørgsmålet om internationalt samarbejde i kampen mod spam tages op i den handlingsplan, der skal vedtages på det kommende verdenstopmøde om informationssamfundet, som finder sted i Genève den 10.-12. december i år.