Klumme: 11 gode grunde til at holde sig fra søgemaskineoptimering

Hvis du mangler argumenter til at holde energiske SEO-sælgere for døren, så skal du bare følge disse 11 tips fra søgemaskineekspert Mikkel deMib Svendsen.

Er det der med søgemaskiner og søgemaskineoptimering (SEO) virkeligt så vigtigt? Og hvis det er, er det så overhovedet noget jeg, som virksomhed, behøver at spilde min på?

Det er vel søgemaskinernes opgave at lave gode søgeresultater, og mit website er iøvrigt så uundværligt, at det er ris til egen røv, hvis søgemaskinerne ikke medtager det og ranker det højt. Naturligvis vil alverdens søgebrugere meget gerne finde lige mig og min virksomhed!

Eller som et par højtuddannede dataloger forklarede en virksomhed engang: Man kan slet ikke lave søgemaskineoptimering, for det kræver, at man kender Googles algoritme, og den kan man ikke finde frem til uden at hacke dem. Det må jo være sandt, når så kloge og veluddannede mennesker siger det. Og hvem tør hacke Google?

Nej, søgemaskineoptimering er spild af tid! Det er rendyrket gambling og tilfældighedsspil som seriøse forretningsfolk bør holde sig fra.

Det samme kan i øvrigt siges om det meste af alt det der internet-pjat! Sociale tjenester, communities og Web 2.0 er en kortvarig modedille. Det stopper snart igen, så anstændige forretninger og voksne mennesker kan komme til.

Så jeg synes derfor, det var passende at lave en top 10 med gode grunde til, hvorfor du ikke skal søgemaskineoptimere dit website - hvorfor SEO er spild af tid. Det kan du så smide i hovedet på den næste seo-tele-sælger, der ringer.

1. Der er ikke ret mange der søger i søgemaskinerne!
Hvis man virkelig vil nå ud til kunderne, skal man bruge stærke off-line medier som TV, aviser og billboards. Det virker! "Off-line markedsføring skaber online salg", som en klog direktør for et større dansk reklamebureau engang sagde. Klog mand!

2. Man kan ikke optimere til søgemaskinerne!
Som de to kloge dataloger sagde, det er kun Google, der kender deres algoritme, og uden den kan man slet ikke optimere sit website. Det skal man bare overlade til søgemaskinerne at finde ud af.

3. Søgemaskineoptimering er alt for dyrt!
Søgemaskineeksperter og SEO-firmaer tager nogle helt urimelige priser for deres assistance. Det kan slet ikke betale sig. Man kommer til at betale mange gange mere end man nogensinde kan tjene hjem igen. Søgemaskineoptimering er spild af penge.

4. Søgemaskineoptimering er frygteligt farligt!
Hvis man træder det mindste ved siden af Googles regler (som kan betragtes som lov) kan Google fuldkommen slette dig fra nettet. Og det er uhyre let at træde ved siden af. SEO er meget, meget farligt!

5. Hvis kunderne vil finde mig skal de nok!
Dem, der leder efter mig, mit firma og mine produkter skal nok finde mig, hvis bare de leder grundigt nok. Og naturligvis gør de det, og naturligvis finder de mig for min virksomhed er jo den bedste i markedet.

6. Ikke alle kan ligge i toppen!
Der er kun 10 resultater på første side i Google - det er naturligvis umuligt for alle websites at ligge der. Konkurrencen er håbløs.

7. Topplaceringer i Google kan man købe
Hvis man vil ligge i toppen af Google kan man bare købe AdWords annoncer (sagt af en optimistisk AdWords-sælger). De organiske (almindelige) søgeresultater skal man trygt overlade til Google selv at tage sig af.

8. SEO-firmaer er nogle fuskere og bedragere
SEO-branchen er værre end både brugtbilsforhandlere, ejendomsmæglere og banker - tilsammen. De snyder og bedrager kunderne.

9. Søgemaskineoptimering er en ustabil marketingkanal
Hvis du er heldig kan du komme til tops den ene dag - men være uheldig at miste det hele den næste. Det er en meget ustabil marketingkanal. Rent held og ikke et grundlag man kan opbygge en sund forretning på.

10. Søgemaskineoptimering er "black art"
Dette er sagt af den meget anerkendte marketingekspert Seth Godin - og så må det jo være sandt. Black art ... uha, det lyder virkelig som noget slemt noget, som man bestemt bør holde sig fra. Heksekunst, hacking, tilfældigheder og held er ikke noget godt grundlag for en sund forretning.

11. Content is king
Hvis bare du sørger for at publicere noget ordentligt indhold på dit website, så skal søgemaskinerne nok ranke dit site godt på samme måde, som at aviserne naturligvis vil skrive om din virksomhed, hvis det du laver er spændende nok.

Der er garanteret mange andre gode grunde til, at holde sig langt væk fra søgemaskineoptimering. Du er velkommen til at komme med dine gode forslag i nedenfor ...

___


Mikkel deMib Svendsen er kreativ direktør i SEO Supporten og deMib.com.

Læses lige nu

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Nordjylland

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S