Internetudbyderansvar og etik

Internettets betydning er steget eksplosivt, og dermed er internetleverandørers ydelser vokset fra at være mindre - måske nærmest hobbyprægede ydelser - til at blive vitale ydelser. Adgangen til Internettet og hjemmesidens tilstedeværelse er for mange virksomheder (herunder blandt andet min egen) af lige så stor betydning som adgangen til virksomhedens lokaler, telefon, strøm og retten til at få post. Men selv om Internetadgang er så vital, er internetleverandørers pligter, ansvar og rettigheder i forhold til brugerne stadig et ureguleret område.


På andre vitale områder som telefon, post, lejemål og (el) er der regulering, der sikrer brugerne, og for lejemål er i lejeloven bestemmelser om betaling, misligholdelse og lejeregulering . Teleselskaberne kan heller ikke blot lukke for telefonen, hvis der opstår tvist mellem brugeren og selskabet f.eks. om regningens størrelse, eller hvis man bliver "sur" på brugeren, fordi abonnementet flyttes til en konkurrent. På samme måde er man sikret mod pludselig at blive nægtet adgang til sine lokaler, eller mod at postbudet ikke vil levere ens post, fordi man flittigt bruger et privat pakketransselskab. Hvis der er tvistigheder, så skal den afgøres før der må lukkes, og både for telefoni og lejemål findes særlige nævn med specialkompetence der afgør sagen i første instans.


Denne manglende regulering af internetleverandørers pligter, ansvar og rettigheder er et problem. Problemet forstærkes af at der heller ikke findes ordentlige og forhandlede aftalesæt der sikrer brugerne i forhold til internetleverandørerne. Hertil kommer at der heller ikke findes særlige klagenævn, der hurtigt kan afgøre tvister mellem parterne.


Hvis man i dag har en virksomhed, der udbyder produkterne via Internettet, behøver det ikke megen forklaring, at en lukning af ejerens side vil være meget alvorlig. Hvis internetleverandøren end ikke vil udlevere kundens data, så har man et endnu alvorligere problem, og de almindelige retsmidler med fogedret osv. er - selv om de skynder sig - for langsomme til at opfylde internetbrugeres krav.


Problemet er ikke konstrueret, men forekommer desværre i praksis. Folk hægtes af, sider lukkes, post forsinkes enten bevidst eller fordi der er opstået gnidninger mellem leverandøren og brugeren, eller fordi der er alvorlige tekniske problemer.


Men internetleverandørerne er også selv ofre for manglende regulering. Et aktuelt område er internetleverandørernes ansvar for ulovligt materiale som ligger på deres kunders sider. Tendensen internationalt er her at pålægge internetleverandørerne ansvar, hvis de ikke stopper ulovlig aktivitet som de "hoster" og er vidende om foregår via dem. På denne måde pålægges de den byrdefulde opgave, det er at være "dommer" i første instans. Hvad er eksempelvis leverandørers ansvar, hvis de fejlagtigt kommer til at lukke for en brugers web-side, fordi de troede at der blev solgt piratprogrammer fra siden - noget der senere i en retssag viste sig ikke at være tilfældet, fordi de pågældende programmer slet ikke var ophavsretligt beskyttet?


Der er behov for en debat om internetleverandørers ansvar, rettigheder, etiske forpligtelser og konfliktløsningsmåder. En debat såvel om de faktiske forhold som om hvorvidt en eventuel regulering bedst gennemføres på brancheplan, eller om man skal afvente lovgivers eventuelle udspil på området.


Af adv. Hanne Bender
Formand for fagrådet IT og jura
Dansk Dataforening




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Ciklum ApS
    Offshore software- og systemudvikling.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

    Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

    27. august 2025 | Læs mere


    Computerworld Cloud & AI Festival 2025

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    17. september 2025 | Læs mere


    IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

    IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

    24. september 2025 | Læs mere