Tinglysningens medarbejdere blev ikke oplært i systemet

Justitsminister Brian Mikkelsen og retspræsident for tinglysningen mener, at medarbejdernes manglende oplæring er en hovedårsag til tinglysningsskandalen.

Skandalen om den digitale tinglysning bliver mere og mere betændt.

I de seneste dage har ComON dokumenteret, at systemet ikke blev testet mod de slutbrugere der bruger det til dagligt. Nu kan ComON afsløre, at medarbejderne stort set ikke fik nogen oplæring inden systemet gik i luften.

Så ikke alene lancerede justitsministeriet og Domstolsstyrelsen et it-system, som ikke var blevet testet af slutbrugerne, tinglysningens egne medarbejdere var heller ikke fortrolige med systemet.  Det har kostet både almindelige danskere og det danske samfund millioner af kroner.

"Hvis vi kunne gøre noget anderledes, så skulle vi have uddannet vores medarbejdere bedre end det lykkedes Der var kun nogle få ugers oplæringsperiode. Det skyldes, at medarbejderne skulle overføre sager fra det gamle system til det nye, mens de blev oplært, og vi kunne kun holde helt lukket for tinglysningen i meget kort tid. Problemerne opstod næsten øjeblikkeligt da vi gik i luften. Derfor var vi bagud fra starten, og medarbejderne kunne ikke oparbejde en rutine," siger tinglysningens retspræsident Sørup Hansen til ComON.

Et af hovedformålene med, at digitalisere tinglysningen var millionbesparelser på statens lønbudget. Derfor blev mange medarbejdere sparet væk. Samtidig flyttede tinglysningen til Hobro i 2007. De 150 medarbejdere der idag arbejder i tinglysningen kommer ifølge Sørup Hansen primært fra Hobroegnen. Derfor er den erfaring og ekspertise, som de tidligere medarbejdere besad, gået tabt.

Minister: Medarbejdere var ikke oplært

Justitsminister Brian Mikkelsen (K) peger også på medarbejdernes manglende oplæring i systemet, som en af de grundlæggende årsager til skandalen.

"Der var afsat meget lidt tid til oplæring af medarbejdere, og oplæringen endte med at blive endnu mere komprimeret end den allerede var, pågrund af den store sagspukkel der opstod fra starten," sagde Brian Mikkelsen i åbent samråd med Folketingets Retsudvalg i sidste uge.

Den manglende oplæring er en af ministerens forklaringer på, hvorfor almindelige danskere har haft uhyrlige ekstraudgifter, fordi deres tinglysning er blevet markant forsinket. I den første periode med digital tinglysning behandlede medarbejderne 5-10 sager om dagen. Målet har hele tiden været op mod 100 sager om dagen.

Socialdemokraternes forbrugerordfører Benny Engelbrecht er forarget over forløbet.

"Det er meget enkelt: Systemet skulle ikke være sat i gang på det tidspunkt. Der manglede test og uddannelse af medarbejdere - alt gik galt. Både ledelsen i styrelsen, ministeriet og leverandøren havde dog interesse i, at systemet blev sat i gang, og der skal forklaringen nok findes på, hvorfor man overhørte de advarsler mod at gå i gang, som jeg ikke er i tvivl om, at der har været," siger Benny Engelbrecht til ComON.

Fundamentet forkert

Kombinationen af at medarbejderne manglede oplæring, og at brugerne ikke bruger systemet, som det var meningen, førte til sagspuklen. Bolighandlende skulle have anmeldt deres tinglysninger med digital signatur. Men de seneste tal viser, at kun 25 procent af befolkningen har en digital signatur, og kun meget få af dem bruger den. Derfor sender advokater og ejendomsmæglere fuldmagter til tinglysningen, hvilket medfører manuelt arbejde for medarbejderne.

Formanden for Tinglysningsudvalget, der i 2006 anbefalede Justitsministeriet, at digitalisere tinglysningen har tidligere erkendt overfor ComON, at selve fundamentet for tinglysningen ikke holder.

"Når folk har så mange problemer med den digitale tinglysning, så må man naturligvis overveje om det var rigtigt at anbefale den digitale signatur. Vi var klar over, at signaturen endnu ikke var udbredt. Men vi forventede, at den ville blive det," sagde retspræsident for Østre Landsret og formand for Tinglysningsudvalget Bent Carlsen til ComON den 22. december sidste år.

Det er CSC der står bag udviklingen af tinglysningen. Systemet blev forsinket to gange, og de samlede udgifter til systemet er en halv milliard kroner. Rigsrevisionen er ved at undersøge selve udviklingsforløbet. Ifølge Ejendomsforeningen Danmark koster tinglysningsskandalen ejendomssektoren en milliard kroner om måneden. Danske Boligadvokater vurderer, at den samlede ekstraregning til almindelige danskere, der er kommet i klemme, når op på en halv milliard kroner.

I øjeblikket undersøger Kammeradvokaten om der er mulighed for at rejse erstatningssager.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S