For de fleste europæere er spam synonym med uønskede emails. Men i USA er spam også navnet på kødproduktet Spam, der er blevet produceret siden 1937. Producenten Hormel forsøger nu at generobre navnet.
Senest har Hormel tabt en appelsag ved OHIM, der håndhæver de europæiske varemærker og patenter. Kødproducenten fik nemlig tidligere på året afslag på en varemærkeansøgning, der skulle give firmaet ejerskab over ordet spam i betydningen "uønsket masseforsendelser af email".
Hormel er tydeligvis blevet træt af, at firmaet ikke længere kan styre, af hvem og i hvilke sammenhænge spam-betegnelsen må bruges.
Oprindeligt så Hormel igennem fingre med brugen af ordet spam, så længe omverdenen skrev selve firmanavnet med store bogstaver. I mellemtiden er ordet spam blevet hvermandseje. Netop derfor har de kun sporadisk held med at sagsøge firmaer, der bruger ordet spam som en del af et firmanavn, og firmaer som illustrerer den uønskede post med et billede af firmaets karakteristiske dåse med kød.
Se afgørelsen (pdf)