En reklamekampagne i aviser og tv-medier skal få danskerne til at leje en mobiltelefon gennem den såkaldte Bytmobil-ordning hos Sonofon. Det fremgår af reklamerne, at lejeaftalen er uopsigelig i 12 måneder.
Men allerede for seks uger siden måtte Sonofon acceptere en kendelse fra Sø- og Handelsretten, som betyder at kunderne kan slippe ud af ordningen allerede efter seks måneder.
Teleselskabet fastholder dog overfor Jyllands-Posten, at annonceringen ikke er vildledende overfor kunderne. Selv om reklamerne fortæller noget andet, kan kunderne opsige aftalen efter seks måneder.
»Med hensyn til annonceringen er der ikke noget at komme efter. Vores jurister tolker den midlertidige kendelse fra Sø- og Handelsretten som, at vi kan reklamere, som vi hele tiden har gjort,« siger Bo Heimann, pressechef i Sonofon.
Forbrugerrådet mener, at teleselskabet handler i strid med almindelig sund fornuft ved at tilbageholde oplysninger, som kan gøre ordningen mere attraktiv for kunderne.
»Hvis Sonofon er villig til at slippe kunderne efter seks måneder, er det bemærkelsesværdigt, at selskabet ikke oplyser kunderne om den mulighed,« siger Anders Hjorth Jensen, telepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet, til Jyllands-Posten.