Google i modvind

En ansat ved Google mente, at Michael Moores kritik af den amerikanske sygesikringsindustri i filmen »Sicko« var en god lejlighed til at sælge annoncer.

Googles princip om »lave forretning uden at være ond« betvivles, efter en ansat opfordrede sygesikringsindustrien i USA til at købe sig til god reklame ved Google som modvægt til filmen »Sicko«.

Filmmageren Michael Moore udsender i denne uge dokumentarfilmen »Sicko«, som kritiserer den amerikanske sygesikringsindustri.

Branchen har set frem til filmen med bekymring, hvilket fik Lauren Turner, kontoplanlægger på sundhedsområdet for Google, til at skrive om den på Googles blog.

Her foreslår hun, at sygesikringsindustrien køber positiv omtale ved Google, som vises hvis brugere søger på ord som "Michael Moore" eller "Sicko".

Da den melding nåede nyhedssiden Slashdot gav det hurtigt anledning til beske kommentarer. En læser foreslog eksempelvis, at Google burde ændre sit motto til: »Vi bøjer os for enhver, der kan betale.«

Lauren Turner har siden skrevet et nyt indlæg, hvor hun slår fast, at der kun var tale om hendes egen holdning og ikke Googles, selv om det første indlæg var skrevet på selskabets blog. Om hendes næste indlæg så gjorde sagen bedre er et åbent spørgsmål.

»Når som helst sygesikringsindustrien ønsker at tilbagevise anklager i Mr. Moores film, og når som helst Mr. Moore ønsker at udfordre sygesikringsindustrien, er annoncering en meget demokratisk og effektiv måde at deltage i den offentlige debat på,« skriver hun og tilføjer, at dette er Googles holdning.

It-avisen The Register betvivler, hvor "demokratisk" annoncering i grunden er. Andre medier mener, at undskyldningen virker hul. Når en ansat kommer med forslag på Googles blog, der er direkte knyttet til Googles forretning, så er det svært ikke at se det som udtryk for selskabets holdning, skriver Wired.com

Lauren Turners oprindelige argument gik på, at branchen burde tage til genmæle:

»Mens lovgivere, advokater og patientgrupper bliver begejstrede, er der andre blandt os, der bliver ængstelige. Og hvorfor skulle de ikke blive det? Moore angriber forsikringssælgere, udbydere og medicinalfirmaer ved at forbinde dem til isolerede og følelsesladede historier om systemet, når det er værst. Moores film beskriver industrien som drevet af penge og marketing, og formår ikke at vise sygesikringens interesse for patienternes tilstand og omsorg.«

Hun havde denne enkle løsning:

»Mange af vores klienter står overfor disse sager. Selskaber kommer til os i håb om, at vi kan hjælpe dem med at håndtere deres rygte bedre gennem "Get the Facts" eller kampagner, der håndterer sagen. Jeres brand eller virksomhedssite har måske allerede disse informative aktiver, men har brugerne let ved at finde dem?«

»Vi kan placere annoncer til tekst eller video og medie-rige reklamer i betalte søgeresultater eller på relevante websites i vores stadigt voksende netværk. Hvad problemet end er, kan Google fungere som en platform til at oplyse offentligheden og promovere jeres budskab,« tilføjer Lauren Turner.

Om Google så også selv kan købe sig til en mere positiv omtale efter sagen vides ikke.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S