Teleanalytiker: UMA-introduktion er tvivlsom

Telias lancering af den såkaldte UMA-teknologi, der giver mobiltelefonen mulighed for at veksle mellem GSM-nettet og internettet, er ikke gennemtænkt, mener teleanalytiker.

Telia offentliggjorde i denne uge, at teleselskabet vil være Danmarks første operatør til at introducere UMA-teknologien, der automatisk lader mobiltelefonen skifte mellem telefon-nettet og en trådløs internetadgang i hjemmet. Men den beslutning forstår teleanalytiker John Strand ikke.

Analytikeren mener, at Telias omkostninger ved at tiltrække UMA-kunder er væsentlig højere end normale kunder, men indtjeningen er ikke tilsvarende høj. Han forudser også, at firmaet skal bruge flere personaletimer på at vejlede UMA-kunder, da selve løsningen kan forekomme kompliceret for almindelige telefonkunder.

Han kan heller ikke pege på kundernes umiddelbare fordele, da UMA-telefonerne har meget kortere batteri-tid.

»Jeg er ikke en teknologi-stormer. Jeg synes UMA er en fed teknologi, der rummer en masse sjove muligheder. En virksomhed på Telias størrelse skal teste og undersøge mulighederne med UMA. Men jeg savner en klar og langsigtet business-model fra Telias side,« siger John Strand.

Han påpeger, at prisen på mobiltakster stadig kan sænkes, og Telias konkurrenter derfor har mange muligheder for at svare igen.

»Hvorfor skal en operatør investere i teknologi med det ene formål at kunne tilbyde kunderne billigere telefoni - er det ikke nemmere at sætte priserne ned?« spørger John Strand drillende.

Han henviser til, at flere europæiske selskaber allerede sælger mobil-abonnementer med minutpriser, der kan matche UMA-løsningen.

»Kort sagt så ville jeg ikke ryste i bukserne, hvis jeg var Telias konkurrenter, siger John Strand.«

Mere om samme emne

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil