Hver fjerde computerspiller er over 50

Især online-spillenes sociale elementer tiltrækker de modne gamere. Spilproducenterne vil i fremtiden målrette flere spil mod gruppen af voksne computerspillere, lyder udmeldingen.

Det er ikke kun teenagere, der spiller computer. Således er knap halvdelen af alle computerspillere i dag mellem 18 og 49 år, og tæt ved en fjerdedel har passeret de 50. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Tallene er baseret på en opgørelse fra den amerikanske sammenslutning af spilproducenter, Entertainment Software Association (ESA), og giver derfor et billede af gamer-situationen i USA. Ifølge Kristeligt Dagblad mener flere eksperter på området dog, at tallene sagtens kan overføres til danske forhold.

Det er især online-spil, der appellerer til de voksne computerspillere. Det sociale element ved at mødes i et virtuelt univers, løse opgaver sammen og hjælpe hinanden til at komme videre i spillet tiltaler de modne gamere.

»I mange online-spil vinder man ikke på klassisk vis ved at komme først i mål med sin racerbil eller ved at udslette en bestemt hær. Her handler det i høj grad også om at håndtere de sociale relationer og kommunikere med sine medspillere. Det gør computerspillet til en seriøs leg, som tiltaler de modne spillere,« siger Bo Kampmann Walther, der er lektor ved Syddansk Universitets Center for Interaktive Medier, til Kristeligt Dagblad.

Han mener desuden, at det stigende antal af voksne gamere vil betyde en ændring i spilproducenternes markedsføring.

»44 procent af de mest vedholdende computerspillere er over 35 år. Derfor bliver den gruppe spillere pludselig vigtig for de internationale spilproducenter,« siger Bo Kampmann Walther.

Kreativ direktør Thomas Howalt fra danske IO Interactive - der blandt andet står bag internationale spilsucceser som "Hitman" og "Kane & Lynch" - bekræfter over for Kristeligt Dagblad, at spilproducenterne er opmærksomme på udviklingen. Branchen er blevet mere fokuseret på at udvikle spil, der appellerer til flere forskellige typer af spillere, lyder udmeldingen.

»I dag skal et spil udfordre både på actionniveau og i forhold til den sociale interaktion. Det er ikke nok, at man kun skal tæve på noget. Man skal også kunne udforske, udveksle erfaringer, arbejde sammen og på den måde komme dybere og dybere ned i spillet,« siger Thomas Howalt.

Opgørelsen fra ESA viser ydermere, at 38 procent af alle computerspillere er kvinder. De fleste af dem er 18 år eller ældre.




IT-JOB

Capgemini Danmark A/S

Financial Controller

DIGNITY – Danish Institute Against Torture

DIGNITY søger IT-chef

Netcompany A/S

Managing Architect
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere