Her er algoritmen der forstår dine følelser

Dansk firma har knækket musikkens "følelses-kode".

Vi har løst gåden!

Sådan kunne det danske firma Syntonetic for cirka en måned siden juble.

Den gåde, som Syntonetic påstår at have løst, er den følelsesmæssige algoritme i musik. Altså de elementer i musikken, som skaber en forbindelse til lytterens sindsstemning.

Derfor har Syntonetic skabt teknologien Moodagent som i øjeblikket er i lukket beta, men som firmaet forventer sig meget af. Firmaet mener i hvert fald, at det er ene om at have knækket musikkens ”følelses-kode”. Man kan allerede nu ansøge om beta-adgang til en iPhone og iPod Touch, men firmaet har ikke kun private personer som kundegruppe.

Syntonetic vil også forsøge at sælge sin teknologi til fabrikanter af mobiltelefoner, til musikudbydere som iTunes, til teleleverandører som TDC eller streamingtjenester på nettet. Firmaerne kan indbygge genkendelsessoftware i deres tjenester og på den måde skabe nye måder at sælge deres musik på, hævder Syntonetic.

Hvad med alle de andre?
Syntonetic er bestemt ikke alene på markedet for intelligent musikgenkendelse. Last.fm, Pandora, Apple, Shazam og B&O har alle lignende projekter i gang. Men alligevel mener det danske projekt, at man skiller sig ud.

”Ja, der er mange på markedet. Men vi adskiller os, fordi alt musik kommer ind digitalt. Vi fodrer bare systemet med musik, og systemet profilerer automatisk musikken,” forklarer UX-manager Lisa Hommelgaard til ComON.

Hun forklarer, at systemet desuden korrigeres af menneskelige ”taggere”, hvis der opstår misforståelser. Hos de ”konkurrerende” tjenester er der ifølge Hommelgaard meget større brug for menneskelig behandling.

”Og hos Pandora har de jo det problem, at de ikke kender dansk eller for eksempel kinesisk musik, så derfor får de ikke musikken analyseret i samme fart. Noget andet, som vi føler gør vores løsning særlig, er, at vi jo både analyserer ud fra instrumentering og almindelige parametre, men så har vi det her følelses-lag over, som betyder, at vi har mange flere forskellige parametre at justere på, hvilket gør det meget fleksibelt, mener vi selv,” siger Lisa Hommelgaard.

Syntonetic har base på Frederiksberg men har også en afdeling i San Fransisco.

Moodagent er som nævnt ikke det eneste forsøg på at smelte følelser og musik sammen. En lignende genkendelsesfunktion finder man også i iPhone-applikationen RjDj. Her genereres musik automatisk udfra de lyde, der er i rummet. Ergo: støjende biler i baggrunden = larmende musik i høretelefonerne. Programmet kan dog ikke kæde stemningen sammen med musikkartoteket men skaber i stedet sin egen form for muzak.

 

 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere