Foreløbig har det fælles it-system i Bornholms Regionskommune kostet fire millioner kroner mere end ventet, og alligevel virker det nye system stadigvæk ikke. Det fortæller DR Bornholm.
Bornholms Regionskommune havde ellers store visioner for det nye system til elektronisk sags- og dokumentbehandling, som skulle passe præcis til kommunens behov og hjælpe øens borgere og virksomheder.
Storkommunen havde mulighed for at bruge systemet FICS, som allerede anvendes i Aakirkeby Kommune og Bornholms Amt, men alligevel blev der sat 8,4 millioner kroner af for at udvikle det nye supersystem sammen med en ny leverandør.
Men trods flere års arbejde er systemet stadig ikke færdigt, og den foreløbige regning lyder på 12,4 millioner kroner. Kommunen regner nu med, at systemet tidligst kommer på plads til juli.
Kommunaldirektør Niels Rasmussen er dog stadig overbevist om, at man har gjort det rigtige.
»De fordele vi opnår de kommende år, både økonomisk og borgerettet, overstiger de udgifter, vi har til at få den nye teknik op at køre. Digital forvaltning er fremtiden, og den er Bornholm klar til, fordi vi valgte at gå igang tidligt,« siger Niels Rasmussen til DR Bornholm.