Google overvejer at bruge mennesker i søgning

Google overvejer at bruge mennesker i hård kamp mod indholdsfarme.

Artikel top billede

Læsere af dette medie vil vide, at en del på det seneste har brokket sig over junk i Googles søgeresultater. Alt for mange resultater på søgningerne viser sig at stamme fra indholdsfarme, der producerer tonsvis af artikler i dårlig kvalitet for at skaffe sig besøgende og reklame-kliks.

Sådan lød kritikken.

Nu giver Google sine Chrome-brugere mulighed for at installere en udvidelse til browseren. Med dén kan brugeren blokere helt for hjemmesider, der fremover ikke igen vil dukke op i søgeresultaterne.

Nogle har tolket den nye Chrome-udvidelse som et tegn på, at Google har måttet give op i kampen mod indholdsfarme. Det er enormt vanskeligt for søgegiganten at skille skæg fra snot, fordi mange af artiklerne er skrevet af mennesker og har værdi for nogen, men ringe værdi for øvrige.

Andre kan se Chrome-udvidelsen som potentielt revolutionerende. Google overvejer nemlig at bruge de nye data, i deres almindelige søge-algoritme.

"Hvis den bliver installeret, vil udvidelsen også sende information om blokerede sites til Google, og vi vil studere feedback-resultatet og undersøge, om vi kan bruge det som potentielt ranking-signal for vores søgeresultater," skriver Google i et blogindlæg.

Googles algoritme er i dag primært baseret på statiske resultater. Det er eksempelvis antal besøgende på et site, ord på en side og antal links til sitet eller den specifikke side, der bestemmer placeringen i Google. Undtagelsesvist placerer Google manuelt hjemmesider, der har overtrådt Googles retningslinjer, længere nede i søgeresultaterne. Det skete for nyligt for den amerikanske butik JCPenney.com, som avisen New York Times afslørede i at have lavet massivt søgemaskineoptimering i strid med Googles retningslinjer.

Google tager mange forbehold, men nu overvejer Google altså systematisk at bruge menneskers klare tilkendegivelser af junk til at placere disse sider længere nede i søgeresultaterne.

Chrome-brugere vil manuelt vælge at fjerne hjemmesider fra listen, så de igen vil dukke op i søgeresultaterne.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse