Google overvejer at bruge mennesker i søgning

Google overvejer at bruge mennesker i hård kamp mod indholdsfarme.

Artikel top billede

Læsere af dette medie vil vide, at en del på det seneste har brokket sig over junk i Googles søgeresultater. Alt for mange resultater på søgningerne viser sig at stamme fra indholdsfarme, der producerer tonsvis af artikler i dårlig kvalitet for at skaffe sig besøgende og reklame-kliks.

Sådan lød kritikken.

Nu giver Google sine Chrome-brugere mulighed for at installere en udvidelse til browseren. Med dén kan brugeren blokere helt for hjemmesider, der fremover ikke igen vil dukke op i søgeresultaterne.

Nogle har tolket den nye Chrome-udvidelse som et tegn på, at Google har måttet give op i kampen mod indholdsfarme. Det er enormt vanskeligt for søgegiganten at skille skæg fra snot, fordi mange af artiklerne er skrevet af mennesker og har værdi for nogen, men ringe værdi for øvrige.

Andre kan se Chrome-udvidelsen som potentielt revolutionerende. Google overvejer nemlig at bruge de nye data, i deres almindelige søge-algoritme.

"Hvis den bliver installeret, vil udvidelsen også sende information om blokerede sites til Google, og vi vil studere feedback-resultatet og undersøge, om vi kan bruge det som potentielt ranking-signal for vores søgeresultater," skriver Google i et blogindlæg.

Googles algoritme er i dag primært baseret på statiske resultater. Det er eksempelvis antal besøgende på et site, ord på en side og antal links til sitet eller den specifikke side, der bestemmer placeringen i Google. Undtagelsesvist placerer Google manuelt hjemmesider, der har overtrådt Googles retningslinjer, længere nede i søgeresultaterne. Det skete for nyligt for den amerikanske butik JCPenney.com, som avisen New York Times afslørede i at have lavet massivt søgemaskineoptimering i strid med Googles retningslinjer.

Google tager mange forbehold, men nu overvejer Google altså systematisk at bruge menneskers klare tilkendegivelser af junk til at placere disse sider længere nede i søgeresultaterne.

Chrome-brugere vil manuelt vælge at fjerne hjemmesider fra listen, så de igen vil dukke op i søgeresultaterne.

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car