Klumme: Kommunale borgerportaler

Estrid Oxlund skriver om kommunale hjemmesider. Mange kommuner er kommet langt, men der er stadig mange der ikke tør lægge deres produktion om til digital forvaltning.

I øjeblikket arbejder de fleste kommuner med projekter, der skal skabe øget service overfor borgerne via Internettet, som er interessant af flere grunde: åbent 24 timer alle ugens syv dage, administrative lettelser samt at borgeren hurtigt kan få svar på en række spørgsmål ved selv at søge efter relevant information. Og nok så vigtigt: at de får klaret de almindeligt forekommende forretninger som en slags »homebanking« med kommunen.


Det er et stort arbejde for kommunerne at få elektronificeret deres arbejdsgange, men mange er allerede kommet langt, hvilket jeg kunne konstratere, da jeg sad i dommerpanelet, der skulle udpege de bedste offentlige hjemmesider. Men jeg kan også konstatere, at der ikke er nok indhold at komme efter på mange kommunale hjemmesider.


Indhold på portalen


For at en kommunal hjemmeside skal opleves som en succes, er det bydende nødvendigt, at borgerne kan finde de oplysninger de søger. Man kan som kommune ikke overleve ved kun at tilbyde oplysninger af meget generel karakter på sin hjemmeside. Kommunen kan ikke nøjes med at være afsenderorienteret, men skal se sine løsninger på modtagerens præmisser.
På en kommunal hjemmeside skal man f.eks. kunne finde alle relevante blanketter elektronisk. Man skal kunne finde relevante links til kommunens institutioner og man skal kunne finde hjælp til sin egen individuelle sag.


Det sidste er meget vigtigt, fordi det er hér Internettet og hele det elektroniske setup bliver personligt og nærværende. Hvis man kan gå ind på sin egen hjemmeside, f.eks. via et link fra den kommunale hjemmeside, og få oplysninger frem om ens barns placering på ventelisten til en børnehaveplads, så er der perspektiv i det. Nærværende for borgeren – administrativ lettelse for kommunen. Den reelle gevinst kommer, når der er interaktivitet mellem borger og kommune.


Kommunen som driver


For at denne proces skal lykkes, skal kommunen være opmærksom på, at de skal være en »driver« for at skabe indhold. De skal formulere behovet og være indholdsleverandør på brugerens præmisser. I det offentlige skal vi tilbyde så komplette kommuneportaler som muligt og dermed være med til at presse en digitalisering af den offentlige sektor frem.
Staten er allerede i gang med at skabe en personlig hjemmeside for alle. Mange kommuner er kommet langt, men der er stadig mange der ikke tør lægge deres produktion om til digital forvaltning. Disse kommuner må ikke blive en hæmsko, så borgerne oplever det offentlige som langsomme og sløve inden for IT. Det er nemlig ikke det generelle billede i øjeblikket.


Af Estrid Oxlund

medlem af Dansk Dataforenings bestyrelse




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere