Erhvervslivet kræver øget indsats mod spam

Forbrugerombudsmanden har alt for få ressourcer til at efterforske indberetninger om spam, mener Dansk Industri.

Når videnskabsminister Helge Sander inden længe fremlægger sin handlingsplan mod spam bør en markant forøgelse af Forbrugerombudsmandens ressourcer være en del af strategien. Det mener Dansk Industri (DI), som vurderer at spam hvert år koster det danske samfund omkring syv milliarder kroner i lønomkostninger, skriver Berlingske Tidende.

»Vi ser gerne, at Forbrugerombudsmanden får flere ressourcer til at efterforske de e-mails, som borgere og virksomheder indberetter som spam. Forbrugerombudsmanden får ca. 1.000 mails om dagen, og det har de slet ikke ressourcer til at klare,« siger Henning Mortensen, der er sekretær for it-sikkerhedsudvalget i DI's it-branchefællesskab ITEK.

I foråret nedsatte videnskabsministeren en arbejdsgruppe med repræsentanter fra it-branchen, ministerier og brugere, som skulle udarbejde en strategi mod spam. Den er snart færdig og vil sandsynligvis bygge på oplysning og krav til udbyderne, som selskaberne imidlertid ikke er forpligtet til at opfylde.

Spamfiltre tager også normale mails
Ifølge de seneste tal fra det danske firma Spamfighter ligger spam-procenten på 68 pct. Martin Thorborg, der er medstifter af Spamfighter, er lodret uenig i Helge Sanders krav om, at alle danske internet-udbydere skal filtrere kundernes post. Han mener, at staten bør holde sig udenfor og overlade det til markedskræfterne.

»Det må være op til folk selv at vælge om de vil bruge et filter eller lade være. Der findes ingen spamfiltre der ikke også tager normale mails og det mener jeg ikke, man kan presse ned over hovedet på folk. Det er helt fint at teleselskaberne laver filtre, for det kan hjælpe mange mennesker. Og de kan jo altid vælge en udbyder der ikke har filter eller en, der har et filter der kan slå fra, hvis de har lyst,« siger Martin Thorborg til ComON.

Tung byrde for virksomheder
En ny IDC-analyse bekræfter at spam repræsenterer en stigende trussel mod produktiviteten. IDC vurderer at mængden af spam-mails er fordoblet i de sidste tre år.

»Spam er i stigende grad blevet en tung byrde for virksomhedernes produktivitets-niveau og påvirker potentielt på legal liability i virksomheder over hele verden. Spam blokerer netværk, servere og indbakker med uønsket post, der ofte har et anstødeligt indhold. Indvirkningen på forretningen bliver mere og mere kritisk som mængden af spam bliver ved med at vokse,« siger Christian A. Christiansen, der er ansvarlig for IDC's sikkerhedsanalyser.

Tre ud af fire adspurgte it-beslutningstagere i den seneste IDC-analyse mener, at spam-problemet vil blive endnu værre i de kommende år. For de store virksomheder kan den negative forretningsindvirkning af spam måles i millioner af kroner på bundlinien om året.

IDC anslår at de gennemsnitlige produktivitets-omkostninger for en virksomhed med 5.000 mailbrugere beløber sig til 25 millioner kroner om året.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere