It-kaos i Skats tast-selv-service

Et stort antal danskerne surfede mandag forgæves forbi Skats hjemmeside for at finde ud af, om de skal have penge tilbage i skat. Det får dog ingen konsekvenser for it-leverandøren CSC, oplyser Skat.

Skats tast-selv-service blev mandag ramt af it-problemer. Det skete på dagen, hvor danskerne endelig fik mulighed for at tjekke, om de skal have penge tilbage i skat.

»Vi har endnu ikke fundet den præcise årsag, men vi er i gang med at undersøge, hvad fejlen skyldes,« siger kontorchef i Skat, Keld Borup, til ComON og forklarer, at problemerne var særligt store mellem klokken 11 og 13, og at det derfor var nødvendigt at lægge en meddelelse på hjemmesiden, der informerede brugerne om situationen.

Trods problemerne lykkedes det alligevel en hel del danskere at generere deres selvangivelse via Skats tast-selv-service. Ifølge Keld Borup blev 69.803 årsopgørelser vist i skattemappen i løbet af dagen, og 9.156 personer fik lavet deres selvangivelse mandag.

»Når vi kigger på optællingen over, hvor mange der var på, var det faktisk ikke så galt endda. Det betyder dog ikke på nogen måde, at vi er tilfredse, for vi har et højt ambitionsniveau - det skal ikke være nogen hemmelighed. Der er selvfølgelig rigelig tid til at lave selvangivelsen, men det er ikke godt nok for os, for det her er et prestigeprojekt for os, og vi accepterer ikke, at det ikke virker. Folk skal kunne danne deres årsopgørelse "realtime",« siger Keld Borup.

Han afviser dog, at sagen får nogen konsekvenser for samarbejdet med CSC, der forestår driften af Skats tast-selv-service.

»Vi betragter CSC som en meget professionel og kompetent samarbejdspartner, og det er vores indtryk, at CSC tager det her lige så alvorligt, som vi gør,« siger han.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S