Microsoft vil hive partnerne op i skyen

Microsoft har kørt sin danske partnerkanal i stilling for at kapre kunder til den sky af tjenster, som giganten vil leve af fremover.

Microsoft i Danmark tog i sidste måned endnu et skridt i sin »Software plus Services«-strategi med lanceringen af en række forretningsløsninger i en hosted onlineudgave, som bliver afregnet med en månedlig abonnementsydelse.

Dermed satser Microsoft på at sende et helt nyt segment af små og mellemstore virksomheder »op i skyen« til priser, hvor alle kan være med, lyder det fra softwareproducentens danske hovedsæde i Tuborg Havn.

»Pludselig kan små virksomheder gøre det samme rent teknologisk, som store koncerner har haft adgang til de seneste fire-fem år. Billedet er, at kunderne ikke gider drift, men mere orienterer sig mod de forhandlere, der kan udvikle løsninger, der skaber værdi for kundernes forretning,« siger salgschef i Microsoft Online Services, Jesper Grønbæk.

Med i pakken er blandt andet mailsystemet Exchange, SharePoint og Live Meeting, som man fremover kan købe i onlineudgaver. Alt efter kundens ønsker kan større eller mindre dele af løsningen leveres i en Microsoft-hostet udgave, så alt hvad kunden behøver, er adgang til internettet. Hele herligheden går i Microsoft-jargonen under navnet BPOS, som står for Business Productivity Online Suite.

Online-løsninger betyder også, at brugerne kan få adgang til sine it-systemer, uanset hvor man befinder sig.


I løsningshuset 2ndC i Hørsholm bekræfter administrerende direktør Jesper Bergstedt, at BPOS-konceptet giver mindre virksomheder en gylden mulighed for at være teknologisk up-to-date.

»Vores mission er ikke at tjene penge på at sælge hardware og software, men derimod at leve af de kompetencer og den rådgivning, vi kan give kunderne. BPOS flytter værdiskabelsen tættere på kunden og mod systemudvikling,« siger Jesper Bergstedt.

Også hos den lille infrastrukturforhandler Dandanell er udviklingsdirektør Søren Anderberg begejstret for mulighederne i hostede softwareløsninger.

»Trenden er, at stadig flere elementer i en løsning får karakter af commodities, som du i princippet piller fiks og færdig ned fra hylden. For os handler det derfor om at modne vores kunder til de løsninger, som ligger i skyen. Det kræver en høj grad af forretningsforståelse. Nogle kunder efterspørger også høj sikkerhed og meget detaljeret dokumentation af deres forretningsprocesser. Derfor er de mere trygge, når vi kan fortælle dem, at deres data ligger i Microsofts datacenter i Dublin frem for på en sårbar server nede i kælderen,« siger Søren Anderberg.

Ingen af de to Microsoft-partnere har betænkeligheder i forhold til den forretningsmodel, som Microsoft tilbyder.

»Jeg vil hellere have, at Microsoft er det supermarked, som kunderne køber ind i, end at de går ned i Bilka,« siger Jesper Bergstedt.

Heller ikke udsigten til øgede krav om certificeringer skræmmer de to Microsoft-partnere.

»Jeg uddanner ikke mine medarbejdere blindt, men jeg gør det gerne,« som Søren Anderberg fra Dandanell udtrykker det.

»Jeg bruger årligt omkring 50.000 kroner pr. mand til efteruddannelse. Men kravene om opgradering af medarbejdere er en fordel for min forretning. Jo flere krav, jo stærkere står jeg i forhold til kunden. Så jeg ser ingen grund til at pive. Det skulle lige være, hvis jeg sakker bagud på kompetencer,« siger Jesper Bergstedt.

Indtil nu har mere end 50 Microsoft-partnere signet sig op på det nye BPOS-koncept.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S