Den danske version af Pricerunner har kåret de mest populære onlinebutikker i 2009.
Kåringen er baseret på en optælling af, hvor mange forbrugere, der via portalen køber varer i de enkelte butikker, og den disciplin vindes af Wupti, som også er vinder i underkategorien »Lyd & Billede«,
I kategorien »Computer« er det Getmore, der løber af med sejren, mens det på gamer-markedet er nordjyske Coolshop, der er den webbutik, hvor forbrugerne helst vil se, hvad der er på hylderne.
Pricerunners administrerende direktør i Danmark Martin Andersen ønsker ikke at oplyse de eksakte antal forbrugerbesøg i de enkelte butikker, men oplyser at Pricerunner i årets løb har haft mere end 900.000 unikke besøgende.
Han fortæller videre, at der inden for de fleste kategorier er tale om et tæt opløb mellem en række forhandlere. Dog markerer spil-forhandleren Coolshop sig som den suverænt mest populære butik i sin kategori.
Pricerunner understreger, at ranglisten ikke er udtryk for en vurdering af butikkernes service og forretningsmetoder.
»Vi baserer vores opgørelse på antallet af forbrugere, der køber deres varer i de forskellige butikker,« siger Martin Andersen.
"Wupti-Pede" har i en række tv-reklamer boostet Wuptis popularitet. Reklamerne, der bl.a. kan ses her - har ifølge selskabet selv ført til en stigning i salget på 50 procent siden de blev lanceret i november. På Facebook har Wupti-Pedes fanklub fået over 100.000 medlemmer.