E-handelsfonden tager nu til genmæle over for direktør Thomas Schaltz fra Salgsbutikken, som tidligere har sagt, at han har droppet e-mærket på grund af E-handelsfondens bureaukratiske krav til onlineforhandlerne.
Ifølge direktør i E-handelsfonden, Lars Schmidt Larsen, blev Salgsbutikken derimod bedt om at fjerne e-mærket fra sin webshop fordi butikken ikke levede op til E-handelslovens krav. I samme forbindelse pålagde fonden Salgsbutikken syv dagbøder a 1.000 kroner for sit brud på lovreglerne.
Konkret drejer det sig om, at onlinebutikker ifølge loven har pligt til at give kunderne mulighed for at rette i sine indtastede oplysninger om navn, adresse, e-mail og bankoplysninger før et konkret køb gennemføres. Det har kunderne ikke kunnet på Salgsbutikken hjemmeside, forklarer Lars Schmidt Larsen.
»Vi har tilbage i marts bedt Salgsbutikken indrette sin butik efter gældende lov, og det har intet som helst med de krav, vi i øvrigt stiller til vores medlemmer. Vi har i denne sag givet Salgsbutikken lang snor, og at de vælger ikke at efterlever gældende lov må stå for deres egen regning,« siger Lars Schmidt Larsen.
Han oplyser desuden, at E- handelsfonden endnu ikke har modtaget Salgsbutikkens opsigelse af sit medlemskab,
Hos Salgsbutikken afviser direktør Thomas Schaltz E-handelsfondens udtalelser
»E-handelsfonden har været meget svære at tale fornuft med i denne her sag. Vi har haft nogle problemer med den tekniske løsning, og jeg synes, de har været meget ufleksible i deres indstilling. Det er absurd, at E-handelsfonden på den måde trækker en række krav ned over forhandlerne. Men jeg er i gang med at bygge shoppen op efter de nye skærpede krav, og jeg regner med at vi på et senere tidspunkt igen får e-mærket,« siger Thomas Schaltz.
Lars Schmidt Larsen fastholder dog, at kravene til onlineforhandlerne i denne sag bunder i lovgivningen, som kun er en del af de krav, som butikkerne skal leve op til for at kunne smykke sig med e-mærket.
»Hvis udgangspunktet er, at virksomheden ikke vil leve op til gældende lov, så er det til skade for hele branchen. E-handelsfondens opgave er at hjælpe butikkerne med at leve op til lovens krav, og derudover stiller vi en række yderligere krav, som skal styrke branchens ansigt overfor forbrugerne,« siger Lars Schmidt Larsen.