Scorede kassen på sure kunder - nu er han anholdt

Indehaveren af DecorMyEyes må erkende, at dårlig omtale brugt som Google-værktøj har sine bagsider.

For nyligt kom det frem, at dårlig omtale kan være guld værd takket være Google.

Vitaly Borker, indehaver af webbutikken DecorMyEyes, havde gjort en dyd ud af at fornærme kunderne så meget som muligt – med den bagtanke, at han kunne få folk til at skrive negative indlæg om webbutikken på diverse forbrugersites.

Borker tjente gode penge på sin forretning, fordi han bedre end de fleste andre havde udnyttet, at Google ikke skelner mellem positiv og negativ omtale, når selskabets berømte og hemmelige algoritme skal rangere søgeresultater.

I lang tid nød DecorMyEyes angiveligt en topplacering i søgeresultaterne på søgeord som navnene på de mærkevare-briller, webbutikken solgte – eller rettere: hævdede at sælge.

For Vitaly Borker var lidt for ihærdig i den måde, han implementerede sin forretningsstrategi på. Han solgte falske briller i stedet for de mærkevarebriller, som han annoncerede med. Og når kunderne ville have deres penge tilbage, skældte han dem hæder og ære fra. Og hvis det ikke hjalp, truede han dem med vold. Truslerne blev især alvorlige, når kunderne ville annulere deres kreditkorttransaktioner.

Da historien blev bragt til torvs i New York Times forrige søndag, fik det dog flere konsekvenser for Vitaly Borker.

Google skyndte sig at degradere den ellers så fine søge-ranking for DecorMyEyes, og en kundes anmeldelse til politiet om voldstruslerne blev pludseligt efter medieomtalen taget tilstrækkeligt seriøst til, at der kunne startes en sag. Forleden blev Vitaly Borker anholdt og i går blev han fremstillet i byretten på Manhattan, sigtet for blandt andet trusler og bedrageri.

"Vitaly Borker…snød sine kunder, og da de klagede, forsøgte han at intimidere dem med skældsord og trusler om alvorlig vold. Navnlig her i julehandlen burde hans arrestation sende et klart signal om, at vi vil beskytte forbrugerne online…,”sagde statsanklager Pheet Bharara ifølge en pressemeddelelse.

Google hævdede efter historien om Vitaly Borker kom frem, at selskabet har ændret sin søgealgoritme, så webbutikker som DecorMyEyes ikke længere kan stortrives ved at skaffe sig dårlig omtale på nettet.

Men flere søgemaskine-eksperter har betvivlet, om Google virkelig er i stand til at ændre på fundamentale søgepræmisser.

”Alle links tæller som en "vote of confidence" - også links fra dem, der synes, du er en idiot. Det har ikke ændret sig,” siger den danske SEO-ekspert Mikkel DeMib til ComON.

 

KMD A/S

Product Owner til KMD Nexus

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef for Cyber- og IT-sikkerhedsarkitektur

Københavnsområdet

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S