Scorede kassen på sure kunder - nu er han anholdt

Indehaveren af DecorMyEyes må erkende, at dårlig omtale brugt som Google-værktøj har sine bagsider.

For nyligt kom det frem, at dårlig omtale kan være guld værd takket være Google.

Vitaly Borker, indehaver af webbutikken DecorMyEyes, havde gjort en dyd ud af at fornærme kunderne så meget som muligt – med den bagtanke, at han kunne få folk til at skrive negative indlæg om webbutikken på diverse forbrugersites.

Borker tjente gode penge på sin forretning, fordi han bedre end de fleste andre havde udnyttet, at Google ikke skelner mellem positiv og negativ omtale, når selskabets berømte og hemmelige algoritme skal rangere søgeresultater.

I lang tid nød DecorMyEyes angiveligt en topplacering i søgeresultaterne på søgeord som navnene på de mærkevare-briller, webbutikken solgte – eller rettere: hævdede at sælge.

For Vitaly Borker var lidt for ihærdig i den måde, han implementerede sin forretningsstrategi på. Han solgte falske briller i stedet for de mærkevarebriller, som han annoncerede med. Og når kunderne ville have deres penge tilbage, skældte han dem hæder og ære fra. Og hvis det ikke hjalp, truede han dem med vold. Truslerne blev især alvorlige, når kunderne ville annulere deres kreditkorttransaktioner.

Da historien blev bragt til torvs i New York Times forrige søndag, fik det dog flere konsekvenser for Vitaly Borker.

Google skyndte sig at degradere den ellers så fine søge-ranking for DecorMyEyes, og en kundes anmeldelse til politiet om voldstruslerne blev pludseligt efter medieomtalen taget tilstrækkeligt seriøst til, at der kunne startes en sag. Forleden blev Vitaly Borker anholdt og i går blev han fremstillet i byretten på Manhattan, sigtet for blandt andet trusler og bedrageri.

"Vitaly Borker…snød sine kunder, og da de klagede, forsøgte han at intimidere dem med skældsord og trusler om alvorlig vold. Navnlig her i julehandlen burde hans arrestation sende et klart signal om, at vi vil beskytte forbrugerne online…,”sagde statsanklager Pheet Bharara ifølge en pressemeddelelse.

Google hævdede efter historien om Vitaly Borker kom frem, at selskabet har ændret sin søgealgoritme, så webbutikker som DecorMyEyes ikke længere kan stortrives ved at skaffe sig dårlig omtale på nettet.

Men flere søgemaskine-eksperter har betvivlet, om Google virkelig er i stand til at ændre på fundamentale søgepræmisser.

”Alle links tæller som en "vote of confidence" - også links fra dem, der synes, du er en idiot. Det har ikke ændret sig,” siger den danske SEO-ekspert Mikkel DeMib til ComON.

 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere