Det sker alt for tit at kunderne må gå forgæves hos mobiloperatørerne, som ikke har formået at udvikle det brede udvalg af ydelser, der kræves blandt private og erhvervskunder. Det konkluderer en ny rapport fra IBM Business Consulting Services.
Rapporten "Burning Up the Phone Wires - Our Industry Perspectives 2003 - 2006" fortæller at selskabernes eneste mulighed for at overleve består i at tilbyde langt flere services end i dag.
Kunderne ønsker at handle, betale regninger, hente sportsresultater og se tv med mobiltelefonen - og det er op til teleselskaberne at sørge for, at kundernes behov bliver opfyldt.
»Generelt fokuserer teleselskaberne stadig for meget på teknologi i stedet for at tænke i kundebehov. For at kunne løfte sig i markedet skal selskaberne specialisere sig, og vælge, om de satser på erhvervs- eller privatkunder, og så udvikle services, der er tilpasset målgruppens meget forskellige behov,« siger partner Gareth Garvey, IBM Business Consulting Services.
For det enkelte teleselskab kan det være svært at håndtere opgaven alene, og IBM mener derfor at selskaberne skal indgå samarbejde eller partnerskaber for at løfte opgaven.
Rapporten peger på at den stigende brug af e-mail og trådløse LAN-systemer kan underminere 3G-forretningen. For at fastholde kunderne skal mobiloperatørerne udbygge deres kundeservice og produktudvikling.