Pet Shop Boys leger med QR-codes

De såkaldte QR-koder skal lette koblingen mellem mobiltelefoner og internettet, men de kan bruges til mere end det. De special-designede stregkoder udgør hele filmen i en af Pet Shop Boys' nyeste musikvideoer.

De såkaldte QR-koder er stregkoder, som mange mobiltelefoner kan genkende og omdanne til links på nettet.

Især i Japan har teknikken fået fat i brugerne, som for eksempel kan bruge stregkoderne til at betale for offentlig transport.

Men de fleste steder i Europa er teknikken stadig i sin vorden. Men det kan Pet Shop Boys måske være med til at ændre på.

En af deres seneste musikvideoer består nemlig udelukkende af bevægelige QR-koder, der på den måde danner levende billeder. Når man ser videoen "Integral", kan man standse den 2200 vilkårlige steder, hvor skærmen bliver til en QR-kode, der kan sende seeren videre til en hjemmeside - hvis man altså fotograferer symbolet med sin telefon. I Pet Shop Boys' tilfælde havner man på en side, der debatterer overvågningssamfundet.

Manden bag videoen, Tom Roope, var for nylig i København for at præsentere flere eksempler på interaktiv markedsføring hos designbureauet e-Types.

Ifølge Roope er videoen bare et enkelt eksempel på, at markedsføring i stadigt højere grad bliver nødt til at smelte sammen på tværs af platforme og på brugernes betingelser.

For eksempel har hans firma solgt en løsning til den store engelske tøjkæde Topshop, der gør det muligt at abonnere på rss-feeds fra forretningen - udelukkende med de nyeste varer.

Se Pet Shop Boys-videoen her.

Videoen er efterfølgende produceret i et mere MTV-venligt-format med levende billeder. Den kan ses her.

Hvis din mobiltelefon skal kunne genkende QR-koderne, skal du installere et specielt program. Danske TDC lancerede for nylig ScanLife, der kan genkende koderne. En lille test på ComON-redaktionen viste dog, at det kunne tage op til 12 forsøg, før telefonen kunne registrere billedet.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

    Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Alcadon ApS har pr. 1. september 2025 ansat Lars Peter Met Pedersen som Sales Manager - Datacenter. Han skal især beskæftige sig med salg af løsninger til det danske datacenter marked og være det rådgivende bindeled mellem kunde og producent. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    IFS Danmark A/S har pr. 27. august 2025 ansat Charles Nguyen som Digital Sales Executive. Charles skal især beskæftige sig med at hjælpe kunder med at omsætte forretningsbehov til digitale løsninger, der skaber værdi for virksomheden. Charles kommer fra en stilling som CX Specialist Account Executive hos Oracle Nederland BV. Charles er uddannet Can.ling.merc. Charles har tidligere beskæftiget sig med at sælge Oracle CX-løsninger til både Mid-Market og Enterprise-kunder på tværs af Norden og DACH. Nyt job

    Charles Nguyen

    IFS Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S