Computerspil kan føre til afhængighed

En ny norsk undersøgelse hamrer en pæl gennem myten om, at computerspillende børn er mindre socialt aktive end deres jævnaldrende. Medierådet mener dog, at der kan være risiko for afhængighed.

Børns brug af computerspil harmonerer fint med andre aktiviteter som venner, sport og bøger - faktisk er computerspillende børn mere socialt aktive end kammeraterne. Det viser rapporten »En digital barndom«, som er udarbejdet af det norske Institut for Opvækst, Velfærd og Aldring.

De norske resultater stemmer overens med en dansk rapport fra Medierådet for Børn og Unge, som blev udgivet i marts 2004. Den konkluderer at computerspil overvejende skal ses som et positivt element i børn og unges legekultur.

Men der er alligevel grund til bekymring, mener Karsten Gynther, der er formand for Medierådet.

»Der findes ingen entydige resultater på, at computerspil er skadelige. Faktisk er der også meget godt at hente i computerspil. Men nogle børn og unge benytter spillene i så stort et omfang, at der er risiko for at udvikle en form for afhængighed, der kan få betydning for deres sociale liv«, siger Karsten Gynther.

Medierådet for Børn og Unge efterlyser en debat, så en stor gruppe børn og unge ikke lades i stikken.

Den norske rapport viser at halvdelen af forældrene aldrig spiller computerspil med deres børn og derfor mangler viden om børnenes spil-aktiviteter.

»Computerspil er en oplagt mulighed for forældrene til at få indsigt i børnenes aktiviteter og interesser. Derfor opfordrer vi forældre til at tage aktivt del i børns brug af computerspil«, kommenterer Claus Due, der er formand for Multimedieforeningen

Sidste år åbnede spilfirmaernes brancheorganisation en hjemmeside, spilpolitik.dk, som blandt andet indeholder gode råd til forældre om computerspil.

Medierådet har netop åbnet sin egen hjemmeside, hvor forældre kan læse om, hvordan de skal forholde sig til børn og unges brug af computerspil.

Samtidig har Medierådet produceret en dokumentarfilm om to drenge, der spiller computerspil op til 50 timer om ugen. Filmen følger de to drenge i deres forsøg på at holde fem spillefrie dage.

»Det er en tankevækkende film om to unge fra velfungerende hjem, der fravælger alternative fritidsinteresser til computerspillene. De er et eksempel på, at det kan være fornuftigt at opstille regler for børn og unges brug af computerspil«, siger Karsten Gynther.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere