Computerspil kan føre til afhængighed

En ny norsk undersøgelse hamrer en pæl gennem myten om, at computerspillende børn er mindre socialt aktive end deres jævnaldrende. Medierådet mener dog, at der kan være risiko for afhængighed.

Børns brug af computerspil harmonerer fint med andre aktiviteter som venner, sport og bøger - faktisk er computerspillende børn mere socialt aktive end kammeraterne. Det viser rapporten »En digital barndom«, som er udarbejdet af det norske Institut for Opvækst, Velfærd og Aldring.

De norske resultater stemmer overens med en dansk rapport fra Medierådet for Børn og Unge, som blev udgivet i marts 2004. Den konkluderer at computerspil overvejende skal ses som et positivt element i børn og unges legekultur.

Men der er alligevel grund til bekymring, mener Karsten Gynther, der er formand for Medierådet.

»Der findes ingen entydige resultater på, at computerspil er skadelige. Faktisk er der også meget godt at hente i computerspil. Men nogle børn og unge benytter spillene i så stort et omfang, at der er risiko for at udvikle en form for afhængighed, der kan få betydning for deres sociale liv«, siger Karsten Gynther.

Medierådet for Børn og Unge efterlyser en debat, så en stor gruppe børn og unge ikke lades i stikken.

Den norske rapport viser at halvdelen af forældrene aldrig spiller computerspil med deres børn og derfor mangler viden om børnenes spil-aktiviteter.

»Computerspil er en oplagt mulighed for forældrene til at få indsigt i børnenes aktiviteter og interesser. Derfor opfordrer vi forældre til at tage aktivt del i børns brug af computerspil«, kommenterer Claus Due, der er formand for Multimedieforeningen

Sidste år åbnede spilfirmaernes brancheorganisation en hjemmeside, spilpolitik.dk, som blandt andet indeholder gode råd til forældre om computerspil.

Medierådet har netop åbnet sin egen hjemmeside, hvor forældre kan læse om, hvordan de skal forholde sig til børn og unges brug af computerspil.

Samtidig har Medierådet produceret en dokumentarfilm om to drenge, der spiller computerspil op til 50 timer om ugen. Filmen følger de to drenge i deres forsøg på at holde fem spillefrie dage.

»Det er en tankevækkende film om to unge fra velfungerende hjem, der fravælger alternative fritidsinteresser til computerspillene. De er et eksempel på, at det kan være fornuftigt at opstille regler for børn og unges brug af computerspil«, siger Karsten Gynther.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S