Microsoft sender Seinfeld på ferie

Microsofts 300 millioner dollar-reklamekampagne bød i første omgang på to gensyn med komikeren Jerry Seinfeld. Næste skridt bliver at rokke ved budskabet i Apples "Get a Mac"-reklamer.

Apples populære Get a Mac-reklamer med John Hodges i hovedrollen som en frustreret "PC" er en stor succes - og en stor kilde til irritation for Microsoft.

Hovedrolleindehaveren "PC" er nemlig alt for frustreret og minder, ifølge Microsoft, slet ikke om virkelighedens billede af en moderne Windows-bruger. Derfor skal de kommende reklame-kampagner primært gå efter at ændre det negative syn på Windows, som Apple har dyrket målrettet i sine reklamer.

Det betyder et midlertidigt farvel til reklamerne med Seinfeld og Bill Gates i hovedrollerne. Det skriver The New York Times.

Ifølge avisen indledes Microsofts version af reklamerne for eksempel med linjen "Hello, I'm a PC, and I've been made into a stereotype". En direkte henvisning til Apples hånlige reklamer.

Microsofts reklamebureau forklarer, at man vil forsøge at overdøve Apples budskab ved at gå angrebene i møde og vende dem til en fordel for Microsoft.

Reklamekampagnen følges efterfølgende op af en række reklamer med både almindelige menesker, såsom lærere og hajjægere, og kendte personer som Eva Longoria, Deepak Chopra og Pharrell Williams, der fortæller om glæden ved Microsoft-produkter.

Videoerne er kun første del af en større kampagne, hvor almindelige brugere for eksempel opfordres til at sende deres egne videoer ind, hvor de viser Microsoft-programmer frem.

Det er uvist om Jerry Seinfeld vender tilbage igen ved en senere lejlighed i Microsofts kampagne.
Ifølge flere analysebureauer har Seinfeld dog kun været bragt i spil som en appetitvækker for at skaffe opmærksomhed til Microsofts nye reklame-strategi. En opgave som flere bureauer kalder vellykket.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car