Til april lancerer Siemens en helt ny mobiltelefon-serie med et radikalt anderledes design, som skal forvandle det kedelige grå kommunikationsapparat til en smart modegenstand. De fire første Xelibri-modeller, som kan betragtes på websitet xelibri.com, ligner ikke noget, der er set tidligere.
Siemens har da også valgt at kalde sine mobiltelefoner for Personal Communication Devices (PCD) for at understrege, at der er tale om en ny slags produkter. De fire modeller, som lanceres til april, er alle udstyret med dual-band-teknologi og EMS og koster mellem 199 og 399 euro.
Modellerne er navngivet Xelibri 1-4 og kan købes i en række forskellige farver. Den dyreste model, Xelibri 4, kan styres med talte kommandoer.
Siemens vil udsende to telefon-kollektioner om året - forår/sommer og efterår/vinter - som hver består af fire modeller. Telefonerne produceres kun i begrænset styktal og udgår af sortimentet efter et år. Ideen er, at kunderne skal købe en ny telefon i modens aktuelle farver til hver sæson, ligesom man køber en ny jakke eller andre beklædningsgenstande.
»Xelibri-telefoner er modegenstande, som man kan bruge til at telefonere. De fleste mennesker køber den mobiltelefon, som har det flotteste udseende, og mange praler med telefonen overfor omverden. Det viser at mobiltelefoner har potentialet til at blive modegenstande ligesom ure, håndtasker og sko. Vi forestiller os at folk køber mange forskellige mode-telefoner og tager den model med i byen, som passer til deres humør, påklædning eller lejligheden,« siger George Appling, direktør for Xelibri.