Nu er der truffet endnu en afgørelse i den årelange sag om Midt-Datas spam-sag.
Det er E-handelsfondens klageinstans, der har besluttet, at E-handelsfonden i 2004 var berettiget til at suspendere Midt Datas e-mærke - selv om sagen først blev endeligt afsluttet i Højesteret i 2007.
Midt-Data-sagen begyndte i 2004, hvor Midt-Data udsendte cirka 5000 invitationer til deres kunder, som kunne komme gratis til en computermesse med Midt-Data som arrangør.
Forbrugerombudsmanden kategoriserede invitationerne som spam, og Midt-Data havnede i retten. Ved Sø- og Handelsretten blev Midt-Data fundet skyldig, ankede, men blev også kendt skyldig i Højesteret.
Undervejs - inden sagen var afgjort i domstolene - truede fonden med at suspendere butikkens e-mærke. Det fik Midt-Data til at bringe sagen for E-handelsfondens klageinstans, som nu har givet sin fond medhold.
Suspenderingen på tre måneder blev ikke iværksat og bliver det heller ikke. Det skyldes det lange sagsforløb på fire år.
»Jeg er virkelig glad for, at vi nu har fået endelig fastslået, at vi dengang kunne have suspenderet Midt-Data's e-mærke. Vi valgte dengang at afvente afgørelsen fra retssystemet. Fremover vil vi reagerer prompte efter de gældende suspensions- og fratagelsesregler, hvis en e-mærket butik overtræder retningslinjerne,« siger Hans Henrik H. Heming.
Midt-Data har gennem hele sagen hævdet, at invitationerne ikke var forbundet med opfordring til køb, og at de derfor ikke var spam. På grund af diverse formildende omstændigheder endte Midt-Data med at modtage en væsentlig nedsat bøde på 25.000 kroner.