Ifølge en ny redegørelse fra Forbrugerstyrelsen klager omkring hver tiende kunde over sit nye it-indkøb. Men hjælpen skulle være på vej i form af en ny kortvarig uddannelse for it-supportere, der skal ansættes i landets computer-butikker. De nye it-supportere skal forbedre rådgivningen i butikkerne og hjælpe med at installere pc'erne derhjemme hos kunderne.
Det er Dansk Metal, som står bag den nye to-årige uddannelse. Det første hold starter i januar 2005 på tekniske skoler over hele landet og skal være færdig senest i 2007.
»Den sidste udmelding fra Forbrugerstyrelsen viser, at der er et stort behov for den nye uddannelse. Den nye frontline pc-supporter kan sikre, at forbrugerne får den rette vejledning, så de ikke bliver snydt og køber noget, de ikke har behov for. Derudover kan pc-supporterne hjælpe kunderne derhjemme, så de får den optimale netværksforbindelse og sikkerhed«, siger forbundssekretær Per H. Madsen, der har ansvaret for Dansk Metals nye korte uddannelser.
Ifølge Forbrugerstyrelsens redegørelse er antallet af klager siden 1994 steget med 266 procent, og det er især nye computere, løsdele, support og reparationer, som der klages over.