Et forlig i en monopolretssag mod Microsoft i Californien, som blev indgået i 2003, betyder at softwareselskabet skal tilbagebetale mere end 7,8 milliarder kroner til køberne af firmaets produkter. Både private kunder og virksomheder kan henvende sig og få udstedt en tilgodeseddel på mellem 5 og 26 dollar pr. Microsoft-produkt. Men trods en omfattende informationskampagne har kun få benyttet muligheden for at få en tilgodeseddel - og på lørdag er sidste frist for at anmelde krav.
Det anslås at 14 millioner private kunder og virksomheder i Californien har mulighed for at deltage i tilbagebetalings-programmet. Men den 28. december havde advokaterne kun modtaget krav fra 620.000 personer og firmaer. En typisk virksomhed med 400 desktop-pc'er og adskillige Microsoft-produkter installeret på hver pc kan ellers regne med en tilgodeseddel på 25.000 dollar. For en virksomhed med mange tusinde computere kan beløbet være langt større.
Retten har udpeget firmaet Rust Consulting til at administrere de mange krav fra købere af Microsoft-produkter. Rust fortæller at man har sendt 25 millioner breve og syv millioner e-mails for at informere forbrugere i Californien om ordningen.
Blandt de 100 største virksomheder i Californien har mindst 80 anmeldt krav - men mange private forbrugere mener tilsyneladende, at det ikke er besværet værd.
Selvom kun en lille del af forbrugerne har krævet en tilgodeseddel kommer Microsoft alligevel til at betale en stor del af beløbet.
Microsoft har forpligtet sig til at betale to tredjedele af den del af erstatningsbeløbet på 7,8 milliarder kroner, som bliver til overs, til offentlige skoler i Californien. Den sidste tredjedel kan Microsoft beholde selv.