Efter indførelsen af elektroniske fakturaer den 1. februar er 1.800 regninger fra private leverandører til offentlige kunder ikke nået frem til modtageren. Det har betydet at nogle leverandører har måttet vente på deres penge i op til halvanden måned.
Økonomistyrelsen betegner problemerne som start-vanskeligheder og henviser til, at de 1.800 fakturaer skal ses i forhold til, at der sendes omkring en million e-fakturaer om måneden.
»Der er en række flaskehals-problemer her i starten, der har betydet at nogle fakturaer ikke er nået frem i tide. Men vi ser helt klart at de problemer bliver mindre uge for uge,« siger kontorchef Thomas Fjeldberg fra Økonomistyrelsen til dk-nyt.
De 1.800 fakturaer, som lå til manuel behandling den 31. marts, svarer til 1,7 promille af de fremsendte elektroniske regninger i marts måned.
De fem private VANS-udbydere, der fungerer som de centrale formidlere af e-fakturaer, har netop på et møde med Økonomistyrelsen garanteret at de manglende fakturaer bliver behandlet i løbet af denne uge.
VANS-udbydere er samtidig blevet enige om at etablere et kvalitetsfilter, som skal fange fakturaer, der ikke lever op til de tekniske standarder.
Økonomistyrelsen mener at de fleste problemer med e-fakturaer skyldes menneskelige fejl. Det er især håndteringen af det 13-cifrede EAN-nummer, der har skabt bøvl og besvær.
De fleste af de regninger, som ikke er nået frem til denne offentlige myndighed, har fået påført et forkert EAN-nummer.
I nogle tilfælde har den offentlige myndighed glemt at aktivere det såkaldte default-nummer, som bruges hvis fakturaen ikke kan fremsendes til den rette modtager.