Internet-tjenesten Rejseplanen ligner en rigtig god investering for DSB og landets trafikselskaber, som driver websitet i fællesskab. En aktuel brugerundersøgelse viser at 95 pct. af de besøgende efterfølgende køber en billet, når de har foretaget en søgning gennem tjenesten. Tallene viser desuden, at 60 pct. af brugerne er kvinder.
»De to ting passer åbenbart godt sammen. Vi ved fra andre web-steder, at kvinderne vil have noget, der er praktisk anvendeligt, og at de i stor udstrækning står for husstandens indkøb,« siger Lise Hammersdahl, der er udviklingschef for Rejseplanen.
Knap halvdelen af Rejseplanens brugere er bilister, som lader bilen stå, når de skal ind til byen, viser undersøgelsen.
»Vi har også spurgt kunderne om deres internetvaner, og de er meget digitale. 90 pct. er på nettet dagligt. Mange endda flere gange dagligt. Dette tal er cirka det dobbelte i forhold til danskere i øvrigt som senest er opgjort af Danmarks Statistik. Vi tror på det hænger sammen med, at kunderne i den kollektive transport - hører til trendsætterne på internettet - blandt fordi der er en del uddannelsessøgende,« siger Lise Hammersdahl.
Rejseplanen bliver tilsyneladende især brugt til at planlægge ferieture. Den nye undersøgelse viser at 55 pct. af tjenestens brugere er fritidsrejsende.
»Vi tror nu ikke, at det betyder, at fritidssamfundet er ved at slå igennem for alvor. Det skyldes snarere, at undersøgelsen blev gennemført lige før bededagsferien. En mere almindelig uge vil nok vise et lidt andet mønster,« siger Lise Hammerdahl.