Websider har sex-appeal

En ny undersøgelse viser, at mænd og kvinder føler sig tiltrukket af vidt forskellige websider, og at de samtidig bedst kan lide sites, der er lavet af deres eget køn.

En ny engelsk undersøgelse fra universitetet i Glamorgan viser, at mænd og kvinder reagerer meget forskelligt på websites, når de navigerer rundt på nettet. Desuden viser undersøgelsen, at mænd og kvinder intuitivt reagerer mere positivt på sites, der er lavet af deres eget køn.

»Statistikken er kompliceret, men der er ingen tvivl om, at mænd og kvinder har en stærk præference for websites, der er produceret af deres eget køn,« sagde statistiker og forsker Rod Gunn ifølge TechWeb i en pressemeddelelse mandag.

Tendensen er så stærk, at websider, der tiltrækker det ene køn, kan vise sig at virke direkte frastødende på det andet.

Mænd foretrækker rette linier i stedet for runde former, og de foretrækker, at siderne er holdt i få farver, og at typografien er enkel. Desuden foretrækker mænd, at siderne er holdt i et formelt og ekspertorienteret sprog uden forkortelser. Kvinder vil ifølge undersøgelsen have det stik modsatte.

Undersøgelsen har blandt andet vurderet 32 websites fra højere læreanstalter, og 94 procent af disse var meget maskulint orienterede - kun to procent var feminint orienterede. Målgruppen for de 32 sites var dog næsten udgjort ligeligt af mænd og kvinder.

Ifølge undersøgelsen bliver tre ud af fire sites lavet af mænd eller af mandsdominerede arbejdsgrupper - kun 7 procent bliver designet af kvinder.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job