Facebook, LinkedIn og andre sociale tjenester har vundet indpas i de danske virksomheder. Mange bruger sociale medier som værktøj til at fremme karrieren og som et egentligt arbejdsredskab, viser ny undersøgelse fra EPiServer Danmark.
Blandt kvinderne er det hele 24 pct., der bruger sociale medier som et redskab til at hjælpe karrieren på vej, mens det er 19 pct. af mændene. Og det er da også to procent af kvinderne, der har fået et job efter at have fået kendskab til det via sociale medier, mens det kun er tilfældet for 0,4 pct. af mændene.
I en tilsvarende svensk undersøgelse er tallene lige modsat. Her er mændene de flittigste brugere af sociale medier i arbejdslivet.
På de danske arbejdspladser bruger bruger ti procent af de adspurgte sociale medier til at netværke med kolleger, kunder, forretningsforbindelser og til at finde jobkandidater.
»Tendensen er, at sociale medier bliver et værktøj i danskernes arbejdsliv. Danskerne er ved at opdage de mange fordele ved online communities - ikke mindst netværksdelen. Vi oplever samtidig, at flere virksomhedsledere har fået øjnene op for de nye værktøjer som et middel til at differentiere sig og tiltrække kunder ved at lancere 'niche-communities' inden for specifikke temaer såsom madlavning, mode, børn, heste etc.,« siger Michael Kølle, landechef for EPiServer Danmark.
Sociale medier bliver også brugt som informationskilde og som et redskab til at overvåge forbrugernes mening om virksomheden. Men her ligger Sverige langt foran Danmark.
Til gengæld er danskerne førende, når det gælder om at bruge sociale tjenester i privatlivet, hvor hele 53 pct. bruger sociale tjenester til at holde kontakten med vennerne.